JUNCTION at Marketing Academy

JUNCTION @ Marketing Academy

Confronteren, inspireren, informeren en entertainen

De Ondernemers Fabriek Drenthe in Hoogeveen organiseerde 16 februari de Marketing Academy; een dag waar ruim 20 geïnteresseerde en enthousiaste ondernemers werden bijgeschoold in alle ins and outs van (content) marketing. JUNCTION zorgde voor een dagvullend programma, met als doel te confronteren, inspireren en entertainen. En vooral de theorie van marketing in de praktijk brengen. Benieuwd hoe deze dag verliep? Lees dan verder!

Positioneren kun je leren

Na de ontvangst en een welkomstwoord trapte CEO Herwig Smits het driedelig programma af met het eerste onderdeel: Positioneren kun je leren’. In twee uur tijd moesten de deelnemers, op basis van eerder gemaakt huiswerk, tot een onderscheidende positionering komen. Aan de hand van de JUNCTION merksleutel werd uitgelegd hoe een merk zich vormt en welke aspecten daarbij komen kijken. Vervolgens werden de deelnemers direct aan het denken gezet tijdens ‘merkenbingo’, aan de hand van stukjes van logo’s moest worden ontcijferd welk merk daar achter schuilde.

Nu iedereen lekker was opgewarmd, werd het tijd om de geleerde kennis toe te passen op hun eigen merk. In kleinere groepen en onder leiding van JUNCTION’s Ruth, Nicole, Bert en Herwig was de opdracht voor de ondernemers om hun eigen merksleutel aan te scherpen. In groepsverband kon iedereen elkaar daarbij helpen. De focus lag hier op de ‘discriminator’: wat maakt jouw merk nou zo uniek?

De tijd vloog, voor lunch werd gezorgd. Onder het genot van een broodje en een goede kop koffie nam Nicole de ondernemers mee in de wereld van Virtual Reality. Dat zorgde voor de nodige hilariteit. Dat is ook niet zo gek, want je weet echt niet wat je overkomt als je de Oculus Rift opzet. Je waant je in een compleet andere wereld.

Mogen we jou een verhaal vertellen?

Na de lunch werden door een selectie van deelnemers de meest spraakmakende merksleutels gepresenteerd, gevolgd door het tweede onderdeel van de dag: ‘Mogen we jou een verhaal vertellen?’. Centraal onderwerp hierbij was content marketing. Business Manager Ruth nam de deelnemers aan de hand van het ‘why - how - what’-model mee in de wereld van zinvolle en authentieke content. Opereren vanuit waarom je iets doet: daarmee vermarkt je niet alleen je product, maar vooral ook je visie.

Aan de hand van een presentatie vol met voorbeelden en visuals introduceerde Lennart de ‘wondere wereld van digitale marketing’. Lennart vertegenwoordigt JUNCTION People samenwerkingspartner in2search, experts in digital marketing. Het online landschap, online kanalen en media, content strategie en van Google Adwords tot social media en SEO, het kwam allemaal aan bod om de deelnemers te voorzien van een compleet beeld van alle online mogelijkheden.

Nu duidelijk was wat de basis is van onderscheidende content en hoe een content strategie in elkaar steekt, werd het tijd voor het creëren van content. Art Director Nicole vertelde, aan de hand van inspirerende campagnes van onder andere KLM, LINDA, Groningen Airport Eelde en de Waddenvereniging hoe de vertaalslag van strategie naar creatie wordt gemaakt. En op welke manier je originele, inventieve en authentieke content produceert. Deelnemers werden aangespoord, onder begeleiding van Nicole, om zelf schetjes, tekstjes en ontwerpen te maken. Ruth haakte hierop in met de JUNCTION Contentkalender, een super handige manier om ondernemers te helpen bij het creëren en structureren van hun eigen content.

Let’s start!

Na een diner begon het derde en laatste onderdeel van de dag: ‘Let’s start!’. Zoals de titel al doet vermoeden, was het tijd voor de deelnemende ondernemers om hun nieuw verworven kennis en vaardigheden tot uitvoering te brengen. Het creëren van een eigen contentkalender stond op het programma. Na dit intensieve uurtje zat de Marketing Academy van de Ondernemers Fabriek Drenthe er op.

Wij kijken met veel plezier terug op een mooie en leerzame dag en we verwachten dat we de deelnemende ondernemers hebben kunnen inspireren om nog meer uit hun onderneming te halen!