Blog


Contentmarketing

The best contentmarketing begins with a purpose

Door Mahlu

Contentmarketing. Volgens mij één van de populairste begrippen binnen de communicatie- en marketingwereld momenteel. Je ziet en hoort het overal. Tegelijkertijd is het een vakgebied waar niemand nog écht van weet hoe mee om te gaan. Want wat is goede content? En hoe zet je die succesvol in voor je bedrijf of klant? Met deze vragen ging ik 4 november naar het Content Marketing Congres: The Next Step, in de hoop antwoorden te vinden.

Geen doel, geen succes

De catchy quotes van enthousiaste sprekers vlogen me om de oren: “less is more”, “never compromise quality for quantity”, “stop interrupting what people interested in, but become what people interested in”. De algemene boodschap was om in de huid van je doelgroep te kruipen. Denk vanuit haar problemen, vragen en behoeftes en speel hierop in met content die je maakt. Wees hierbij relevant en geloofwaardig en word een autoriteit.

Goede punten. Maar dan? In de praktijk blijkt namelijk dat een groot deel van de marketeers op dit moment als kip zonder kop contentmarketing inzet. 29% van hen heeft geen contentmarketingdoelstellingen. 35% heeft ze wel, maar meet ze vervolgens niet. En dat is op z’n zachtst gezegd frappant. Want hoe weet je dan of wat je doet, ook het juiste is? Hoe meet je het succes? Hoe kun je je klanten overtuigen om contentmarketing in te zetten? Het lijkt me pittig.

Welke content is effectief?

Gelukkig was daar Christine Liebrecht, communicatiewetenschapster en onderzoekster naar effectiviteit van content. Zij nam de zaal aan de hand en kon ons uitleggen welke content het beste ingezet kan worden voor diverse contentmarketingdoelstellingen. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om je naamsbekendheid te verhogen, je imago te verbeteren of je reputatie als autoriteit verder uit te bouwen. Het leek mij vrij simpel; plaats veel amuserende videocontent, niet teveel tekst en je hebt je doelgroep op je hand. Maar niets is minder waar. Uit het onderzoek van Liebrecht bleek namelijk dat informatieve content hoger scoort op de meeste doelstellingen, dan vermakelijke content. Daarbij werkt tekst beter dan video om merkvertrouwen, reputatie en geloofwaardigheid te vergroten. Hieronder haar belangrijkste conclusies:

  • Gebruik informatieve content. Dit wordt ook het vaakst gezocht op internet.
  • Herwaardeer tekst. Mensen krijgen vooral informatieve content het liefst in tekstvorm.
  • Merkprominentie maakt geen verschil. Mensen vinden merkprominentie niet storend.

Ga je zelf aan de slag met contentmarketing, werk dan altijd volgens onderstaand stappenplan:

  1. Strategie. Bepaal je contentmarketingstrategie op basis van doelstellingen en  inhoud en vorm van content, afgestemd op je doelgroep.
  2. Contentvorm. Bepaal op welke manier je je content wilt aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld zijn via een blog of nieuwsbrief.
  3. Kanaal. Via welke kanalen ga je je content verspreiden? Denk hierbij aan diverse social media kanalen of website.
  4. Conversie. Maak je contentmarketingdoelstelling meetbaar. Heeft jouw gekozen strategie het gewenste effect of moet je deze bijstellen? 

Contentmarketing; we staan nog maar aan het begin. Niemand weet precies wat ‘the next step’ is en waar het naartoe gaat. Maar start met ‘the first step’: stel een doel, ontwikkel een strategie en maak vanuit daar de juiste content voor jouw doelgroep. Want zonder een gefundeerd plan zal de content die je plaatst niet de juiste snaren raken en heeft het wellicht zelfs een averechts effect. Om maar af te sluiten met nóg zo’n catchy quote: “the best contentmarketing begins with a purpose”, en zo is het.

Vragen over dit blog? Neem contact op met JUNCTION

NOW


Nieuw: JUNCTION Content Programma. Verhalen die de kern van je merk raken. 

Ruth Wetting
Ruth Wetting

Ruth Wetting

Businessmanager

Herwig Smits
Herwig Smits

Herwig Smits

CEO

CeBIT in Hannover was erg inspirerend!

Wat een geweldige dingen hebben we gezien op @cebit in Hannover! Bekijk onze sfeerimpressie! #JunctionOnTour pic.twitter.com/DPEICbKxRb

@JUNCTIONnl


Herwig Smits
Herwig Smits

Herwig Smits

CEO
Ruth Wetting
Ruth Wetting

Ruth Wetting

Businessmanager
Roel Tiemessen
Roel Tiemessen

Roel Tiemessen

Strategie & concept
Sander Renkema
Sander Renkema

Sander Renkema

CEO
Lisa Zoet
Lisa Zoet

Lisa Zoet

Projectmanagement

Martin van Put
Martin van Put

Martin van Put

Productions
Bert Vas Dias
Bert Vas Dias

Bert Vas Dias

Strategie & concept
Marcel Schiphof
Marcel Schiphof

Marcel Schiphof

Programma management
Nicole de Boer
Nicole de Boer

Nicole de Boer

Art director
Marja Siebenga
Marja Siebenga

Marja Siebenga

Programma management

Anja Zijlstra
Anja Zijlstra

Anja Zijlstra

Content design & publishing
Alex Hamming
Alex Hamming

Alex Hamming

Strategie & concept
Eric Gielstra
Eric Gielstra

Eric Gielstra

Design
Onne Frits Kleefstra
Onne Frits Kleefstra

Onne Frits Kleefstra

Content design & publishing
Dano Nunes
Dano Nunes

Dano Nunes

Motion Designer

Winda Bults
Winda Bults

Winda Bults

Design
Henriëtte Klijnstra
Henriëtte Klijnstra

Henriëtte Klijnstra

Content manager
Wouter Slotegraaf
Wouter Slotegraaf

Wouter Slotegraaf

Technology @Freed
Syrt Glazema
Syrt Glazema

Syrt Glazema

Content design & publishing
Arjan Stokkers
Arjan Stokkers

Arjan Stokkers

Projectmanagement
Jan Kooistra
Jan Kooistra

Jan Kooistra

Technology @Freed
Simon Schoon
Simon Schoon

Simon Schoon

Content publishing
Isabelle Smits
Isabelle Smits

Isabelle Smits

Projectmanagement
Pieter Majoor
Pieter Majoor

Pieter Majoor

Online advertising @in2search
Yvon Holland
Yvon Holland

Yvon Holland

Reception
Ruurd Potma
Ruurd Potma

Ruurd Potma

Content design & publishing + Motion design
Lennart Moes
Lennart Moes

Lennart Moes

Online advertising @in2search
Lucas Roffel
Lucas Roffel

Lucas Roffel

Financial control
Fleur Hogenhout
Fleur Hogenhout

Fleur Hogenhout

Projectmanagement
Xandra Groenewold
Xandra Groenewold

Xandra Groenewold

PR & Media @Pro-Time

Clients

CLIENTS

De merken waar wij met plezier voor werken.






Contact

CONTACT

Nieuwsgierig?  Een vraag of uitdagend idee?

Kom gerust eens langs, je bent van harte welkom!