Blog


Contentmarketing

The best contentmarketing begins with a purpose

Door Mahlu

Contentmarketing. Volgens mij één van de populairste begrippen binnen de communicatie- en marketingwereld momenteel. Je ziet en hoort het overal. Tegelijkertijd is het een vakgebied waar niemand nog écht van weet hoe mee om te gaan. Want wat is goede content? En hoe zet je die succesvol in voor je bedrijf of klant? Met deze vragen ging ik 4 november naar het Content Marketing Congres: The Next Step, in de hoop antwoorden te vinden.

Geen doel, geen succes

De catchy quotes van enthousiaste sprekers vlogen me om de oren: “less is more”, “never compromise quality for quantity”, “stop interrupting what people interested in, but become what people interested in”. De algemene boodschap was om in de huid van je doelgroep te kruipen. Denk vanuit haar problemen, vragen en behoeftes en speel hierop in met content die je maakt. Wees hierbij relevant en geloofwaardig en word een autoriteit.

Goede punten. Maar dan? In de praktijk blijkt namelijk dat een groot deel van de marketeers op dit moment als kip zonder kop contentmarketing inzet. 29% van hen heeft geen contentmarketingdoelstellingen. 35% heeft ze wel, maar meet ze vervolgens niet. En dat is op z’n zachtst gezegd frappant. Want hoe weet je dan of wat je doet, ook het juiste is? Hoe meet je het succes? Hoe kun je je klanten overtuigen om contentmarketing in te zetten? Het lijkt me pittig.

Welke content is effectief?

Gelukkig was daar Christine Liebrecht, communicatiewetenschapster en onderzoekster naar effectiviteit van content. Zij nam de zaal aan de hand en kon ons uitleggen welke content het beste ingezet kan worden voor diverse contentmarketingdoelstellingen. Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om je naamsbekendheid te verhogen, je imago te verbeteren of je reputatie als autoriteit verder uit te bouwen. Het leek mij vrij simpel; plaats veel amuserende videocontent, niet teveel tekst en je hebt je doelgroep op je hand. Maar niets is minder waar. Uit het onderzoek van Liebrecht bleek namelijk dat informatieve content hoger scoort op de meeste doelstellingen, dan vermakelijke content. Daarbij werkt tekst beter dan video om merkvertrouwen, reputatie en geloofwaardigheid te vergroten. Hieronder haar belangrijkste conclusies:

  • Gebruik informatieve content. Dit wordt ook het vaakst gezocht op internet.
  • Herwaardeer tekst. Mensen krijgen vooral informatieve content het liefst in tekstvorm.
  • Merkprominentie maakt geen verschil. Mensen vinden merkprominentie niet storend.

Ga je zelf aan de slag met contentmarketing, werk dan altijd volgens onderstaand stappenplan:

  1. Strategie. Bepaal je contentmarketingstrategie op basis van doelstellingen en  inhoud en vorm van content, afgestemd op je doelgroep.
  2. Contentvorm. Bepaal op welke manier je je content wilt aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld zijn via een blog of nieuwsbrief.
  3. Kanaal. Via welke kanalen ga je je content verspreiden? Denk hierbij aan diverse social media kanalen of website.
  4. Conversie. Maak je contentmarketingdoelstelling meetbaar. Heeft jouw gekozen strategie het gewenste effect of moet je deze bijstellen? 

Contentmarketing; we staan nog maar aan het begin. Niemand weet precies wat ‘the next step’ is en waar het naartoe gaat. Maar start met ‘the first step’: stel een doel, ontwikkel een strategie en maak vanuit daar de juiste content voor jouw doelgroep. Want zonder een gefundeerd plan zal de content die je plaatst niet de juiste snaren raken en heeft het wellicht zelfs een averechts effect. Om maar af te sluiten met nóg zo’n catchy quote: “the best contentmarketing begins with a purpose”, en zo is het.

Vragen over dit blog? Neem contact op met JUNCTION