Blog: Trends in visuele communicatie

Blog: Trends in visuele communicatie

Viscom – Innovatieve trends op het gebied van ‘Visual communication’

Het is de grootste beurs op het gebied van Visuele Communicatie in Europa. Je kijkt er je ogen uit naar al het bewegende POS materiaal. Van 3D posters tot interactieve televisieschermen tot tailormade 3D-displays. Wouter Slotegraaf, Martin van Put en Herwig Smits waren 19 oktober namens JUNCTION bij Viscom in Düsseldorf. Waar het bij Viscom bij draait? Excellent solutions for the future of retail!

Tijdens dit spectaculaire beursevenement worden de nieuwste innovaties op het gebied van 360 graden oplossingen op point of sale in retail gepresenteerd. Brand communicatie, POS materialen en product packaging presentaties. Voor communicatiebureaus hét Walhalla om inspiratie op te doen! Hieronder een opsomming van trends die volgens ons de meeste impact zullen hebben op de ‘shop floor'.

1. Digital signage; Interactieve schermen met objectherkenning

Stel je eens voor, je loopt de winkel door en wil meer weten over een specifiek product. Er is er geen winkelmedewerker aanwezig, maar er staat wel een scherm. Niet zomaar een scherm, maar een interactief scherm met ingebouwde camera. Deze camera herkent objecten en verschaft direct alle benodigde productinformatie zoals toepassingsmogelijkheden, prijs en het materiaal waarvan het product gemaakt is. Het enige dat je hoeft te doen, is het product voor het beeldscherm houden en de camera herkent direct welk product je in handen hebt. Daarna bepaal je of je het betreffende product direct meeneemt of thuis laat bezorgen. Wordt deze nieuwe ‘customer experience’ een game-changer in retail?

2. Digital printing, 3D Displays en POS-materiaal

Uit onderzoek blijkt dat de impact van POS materiaal op de winkelvloer vermindert. Door toename van het aantal uitingen en weinig verrassingen in het design zien shoppers merkcommunicatie en messaging over het hoofd. Dus hoe zorg je er als merk/retailer voor dat je uitingen opvallen? Het antwoord daarop is 3D POS materiaal! Dit materiaal is er in verschillende vormen en maten. Denk bijvoorbeeld aan 3D-displays en postermateriaal voorzien van een ‘hologram’ oplossing. Misschien nog wel veel spectaculairder is het bewegend 3D materiaal: superplatte schermen voorzien van roulerende messaging en beeldmateriaal.

3. Toepassing van LED

Tijdrovende opbouw van demo-stands is niet langer van deze tijd. De combinatie van slimme materialen (o.a. canvas) met de onbegrensde mogelijkheden van LED licht biedt mogelijkheden om binnen no-time de sterkste presentaties neer te zetten. Of het nu gaat om een tijdelijk lounge of een opvallende in-store productpresentatie. 

4. De nieuwste packaging trends

Op Viscom ontdekten we actuele trends en op het gebied van ‘materials & finishing options’. Packaging trends die inspireren. Prachtige oplossingen vanuit de papierindustrie.