Blog: Motion Trends

Trends in Motion

Hoe slechter hoe beter

Video’s zijn in de afgelopen decennia van steeds betere kwaliteit geworden. Van de pixels kunnen tellen, naar HD en nu zelfs 8k video. En met montageprogramma’s zijn de mooiste special effects te maken. Hier kan je als bedrijf voor kiezen, maar het over een hele andere boeg gooien kan ook. Motion Designer Dano Nunes ziet namelijk een andere trend: het extra slecht maken van een video.

Jonah Hill

“Het zijn online commercials die expres zo slecht gemonteerd worden, dat het weer grappig wordt”, legt Dano uit. “Sex sells, humor sells, shock sells. En in dit geval is het dus echt humor sells.” Dano noemt het voorbeeld van de Amerikaanse acteur Jonah Hill in een commercial voor een samenwerking tussen skatewinkel Palace en Reebok (bekijk de video hiernaast). De acteur is niet fysiek in de winkel, maar is er op een slechte manier ‘ingeplakt’. Hill spreekt z’n tekst ook nog eens op een zeer ongeïnspireerde manier uit.

50 Cent

“Het is helemaal niet zo makkelijk om iets zo slecht te maken”, aldus Dano. “Je moet uit je normale professionele werkhouding komen, uit je expertise stappen. Dat kost meer tijd.” De commercial met Hill is voor bedrijven gemaakt, maar dezelfde stijl wordt ook toegepast voor zelfpromotie. Zo maakte rapper 50 Cent in de talkshow Jimmy Kimmel Live! een commerical voor een zogenaamde 50 Cent Store.

Dick's Pizza

Voor de promotie van een comedian-wedstrijd van zender SiriusXM maakte communicatiebureau TAXI in Toronto (Canada) een video over Dick’s Pizza. De reclame voor dit fictieve pizzarestaurant combineert slechte special effects met grappen over – jawel – dicks. “Ze maakten niet alleen een video, maar zelfs een echt winkelpand met de naam Dick’s Pizza boven de deur. De winkel gaat alleen nooit open”, vertelt Dano. Creative director Jeff MacEachern van TAXI vertelde tegen AdWeek dat de klant ervoor open stond om verder te gaan dan normaal. Doel: lachers op de hand krijgen en zorgen dat de content wordt gedeeld.

“De video’s werken vooral goed voor een jonger publiek. Ze zijn echt gericht op Generation Y”, legt Dano uit. “Creëer een viral die massaal geshared wordt. Ja, het is echt clickbait.” Meer weten over video en wat JUNCTION hierin voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Motion Designer Dano.