Blog: Tien businesstrends die jouw business gaan bepalen

Blog: Tien businesstrends

Welkom in de wereld van screenagers, digital nomads en hyperlokale marketing

De wereld om ons heen moderniseert in een rap tempo. De vraag naar innovatieve oplossingen is de afgelopen decennia enorm gestegen. Innoveren is voor veel ondernemingen broodnodig om in business te blijven. We bevinden ons aan het begin van een nieuwe fase in de digitale evolutie.

De eerste fase van die digitale revolutie ging over het vrijkomen van informatie via de brede verspreiding van het internet. De tweede fase stond in het teken van mobiele technologie en nieuwe vormen van communicatie. Inmiddels zijn we aangekomen bij de derde fase: automatisering en artificiële intelligentie. Van mobile first naar AI first.

Afgelopen week waren we bij het seminar Digital marketing & Social strategy. Één dag vol customer talks met interessante keynote sprekers. Afgeleid van zijn (bijna) gelijknamige boek gaf Willem Overbosch, oprichter van de MKB Servicedesk, een presentatie over de 10 toptrends die jouw business gaan bepalen. Benieuwd welke trends dat zijn? Lees het hieronder:

1. Screenagers en nieuwerwetse hippies

Hoewel de meeste mensen opgegroeid zijn zonder, is de smartphone niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De jongste generatie shoppers weet zelfs niet beter. We hoeven je niet te vertellen dat het cruciaal is om je dienstverlening anno 2018 af te stemmen op deze ‘screenagers en nieuwerwetse hippies’.

2. Leven in de real-time economy

Voor 23:59 besteld is de volgende dag in huis, een bekende belofte? In de moderne economie zijn mensen 24/7 bereikbaar. Innovatieve ondernemingen spelen hier slim op in.

3. Platform economy

’s Werelds grootste taxidienst heeft geen auto’s in zijn bezit en ’s werelds grootste mediaplatform ontwikkelt geen content. Platformen spelen een steeds grotere rol. Het zijn niet meer de directe leveranciers en merken, maar het platform waar deze leveranciers op aangesloten zijn die de dienst uitmaken.

4. Groei door duurzame innovatie

Innoveren is mooi, maar duurzaam innoveren is beter. Bij duurzame innovatie gaat het niet alleen om duurzame groei van het bedrijf zelf, maar ook om de toegevoegde waarde van het bedrijf binnen de samenleving.

5. Werken in de wereld van robots

Ben je bekend met Alexa van Amazon? Alexa voert opdrachten uit op basis van spraakintructies zoals het afspelen van muziek, het maken van takenlijsten, het instellen van je alarm en het leveren van weersvoorspellingen, verkeer en andere realtime informatie. Twintig jaar geleden zou het nog doen denken aan een sci-fi, maar kunstmatige intelligentie komt steeds dichterbij. 

6. Werken met digitale nomaden

Door het internet vervagen fysieke grenzen zoals tijd en plaats. Het inhuren van een zogenaamde ‘lokatieonafhankelijke’ digital nomads wordt daarmee steeds gemakkelijker. 

7. Storytelling en contentmarketing

Consumenten hebben een toenemende behoefte aan echte verhalen: relevante en authentieke content. 

8. Blurring in business

Ondernemingen bieden een steeds breder assortiment en combineren steeds meer producten en services. Denk aan de Efteling: gestart als een nostalgisch sprookjesbos, prachtige attracties en een heuze familiesfeer. Vandaag is de Efteling een veelzijdig entertainment- en educatiebedrijf. Gericht op customer experience in de breedste zin van het woord. Een wereld vol wonderen waar horeca, entertainment, retail, merchandise en interactie met de klant samenkomen.

9. Abonnementisering

Door de toename aan services en producten, wordt klantbinding steeds belangrijker. Abonnementisering is een goede manier om klanten beter te bedienen. Gericht op gemak. Bovendien leer je hun persoonlijke voorkeuren beter kennen waardoor je ze regelmatig een relevant aanbod kunt doen.

10. Hyperlokale marketing

Doordat het steeds makkelijker wordt om consumentgedrag- en voorkeuren te verzamelen, kunnen bedrijven een gepersonificeerd aanbod doen: hyperlokale marketing. Denk aan online targetten gericht op een geselecteerde doelgroep, een regio, een stad.  Maar ook het ontstaan van lokale (op maat geproduceerde) producten en diensten in Food en in de Energiemarkt.