Blog: Virtual Reality

Duik in de virtuele wereld

For real! Virtual Reality wordt werkelijkheid


 
Roel Tiemessen van JUNCTION en Bart Kok van The Virtual Dutch Men presenteerden op SMC050, een community in Groningen met lezingen over onder meer social media en technologische trends, hun kijk op Virtual Reality (VR). Roel en Bart zijn zogenoemde belieVRs. Nee, ze zijn geen fan van Justin Bieber, maar helemaal verknocht aan VR.

De televisie, de bioscoop en je mobiel: het is allemaal kijken naar een scherm. Het scherm bepaalt wat je ziet en beperkt het zicht. VR haalt alle kaders weg: je bent daadwerkelijk daar, in de virtuele realiteit. Nieuw is VR niet, denk maar aan het welbekende Panorama Mesdag, het vergezicht van Hendrik Willem Mesdag uit 1881. Wel is er – vooral de afgelopen jaren – veel veranderd.

Opgaan in VR kan door middel van een speciale bril en een koptelefoon. Google maakte het Google Cardboard, een simpele bril waarin een mobiel geplaatst kan worden. Er zijn ook geavanceerdere brillen, zoals bijvoorbeeld die van Facebook: de Oculus Rift. Net als de HTC Vive is die verbonden met een computer.

Wat kun je nou met VR? Het klinkt misschien cliché, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Gamen is met VR nooit meer hetzelfde. Je zit helemaal in het spel en beleeft de actie nog veel meer. Ook films maken nog meer indruk op de kijker. Je bent onderdeel van het verhaal en niet meer alleen de toeschouwer. Een goed voorbeeld is Clouds over Sidra van Gabo Arora en Chris Milk. In die film volg je een jonge Syrische vluchteling in Zaatari, een kamp in Jordanië. En jawel, ook porno kijken wordt een hele nieuwe ervaring met VR. Daar hoeven we geen woorden aan vuil te maken.

Wat kun jij met je bedrijf met VR? Plaats een 360-graden-camera bij een evenement en maak daarmee een video die je op een VR-bril kunt bekijken. Een huis bezichtigen kan ook op afstand met een bril op. Helemaal handig als de woning nog gebouwd moet worden. Zo kan je al rondlopend meteen zien dat dat ene keukenkastje toch wat meer naar links moet. Ook voor educatie is VR uitermate geschikt. Laat een productieproces tot leven komen met een speciale video. Maak ingewikkelde dingen tastbaar of laat jouw werknemers vast wennen aan hun nieuwe kantoor met VR.

JUNCTION maakte samen met The Virtual Dutch Men voor verkeersveiligheidsorganisatie Responsible Young Drivers uit Drachten de virtual experience 3D Tripping waarbij jongeren kunnen ervaren hoe het is om met alcohol of drugs op achter het stuur te zitten. Doel van de opdracht was jongeren bewust maken van de risico’s en verkeersslachtoffers voorkomen. Jongeren stonden op scholen in de rij om 3D Tripping te gebruiken en het was niet zonder resultaat: 60 tot 70 % van de jongeren zei na 3D Tripping hun gedrag in het verkeer positief te gaan veranderen.

Ook een belieVR worden en zelf een keer in de virtuele wereld duiken? Benieuwd naar de mogelijkheden van VR voor jouw merk of organisatie? Vraag het aan Roel!

NOW


Nieuw: JUNCTION Content Programma. Verhalen die de kern van je merk raken. 

Ruth Wetting
Ruth Wetting

Ruth Wetting

Businessmanager

Herwig Smits
Herwig Smits

Herwig Smits

CEO

CeBIT in Hannover was erg inspirerend!

Wat een geweldige dingen hebben we gezien op @cebit in Hannover! Bekijk onze sfeerimpressie! #JunctionOnTour pic.twitter.com/DPEICbKxRb

@JUNCTIONnl


Herwig Smits
Herwig Smits

Herwig Smits

CEO
Ruth Wetting
Ruth Wetting

Ruth Wetting

Businessmanager
Roel Tiemessen
Roel Tiemessen

Roel Tiemessen

Strategie & concept
Sander Renkema
Sander Renkema

Sander Renkema

CEO
Lisa Zoet
Lisa Zoet

Lisa Zoet

Projectmanagement

Martin van Put
Martin van Put

Martin van Put

Productions
Bert Vas Dias
Bert Vas Dias

Bert Vas Dias

Strategie & concept
Marcel Schiphof
Marcel Schiphof

Marcel Schiphof

Programma management
Nicole de Boer
Nicole de Boer

Nicole de Boer

Art director
Marja Siebenga
Marja Siebenga

Marja Siebenga

Programma management

Anja Zijlstra
Anja Zijlstra

Anja Zijlstra

Content design & publishing
Alex Hamming
Alex Hamming

Alex Hamming

Strategie & concept
Eric Gielstra
Eric Gielstra

Eric Gielstra

Design
Onne Frits Kleefstra
Onne Frits Kleefstra

Onne Frits Kleefstra

Content design & publishing
Dano Nunes
Dano Nunes

Dano Nunes

Motion Designer

Winda Bults
Winda Bults

Winda Bults

Design
Henriëtte Klijnstra
Henriëtte Klijnstra

Henriëtte Klijnstra

Content manager
Wouter Slotegraaf
Wouter Slotegraaf

Wouter Slotegraaf

Technology @Freed
Syrt Glazema
Syrt Glazema

Syrt Glazema

Content design & publishing
Arjan Stokkers
Arjan Stokkers

Arjan Stokkers

Projectmanagement
Jan Kooistra
Jan Kooistra

Jan Kooistra

Technology @Freed
Simon Schoon
Simon Schoon

Simon Schoon

Content publishing
Isabelle Smits
Isabelle Smits

Isabelle Smits

Projectmanagement
Pieter Majoor
Pieter Majoor

Pieter Majoor

Online advertising @in2search
Yvon Holland
Yvon Holland

Yvon Holland

Reception
Ruurd Potma
Ruurd Potma

Ruurd Potma

Content design & publishing + Motion design
Lennart Moes
Lennart Moes

Lennart Moes

Online advertising @in2search
Lucas Roffel
Lucas Roffel

Lucas Roffel

Financial control
Fleur Hogenhout
Fleur Hogenhout

Fleur Hogenhout

Projectmanagement
Xandra Groenewold
Xandra Groenewold

Xandra Groenewold

PR & Media @Pro-Time

Clients

CLIENTS

De merken waar wij met plezier voor werken.






Contact

CONTACT

Nieuwsgierig?  Een vraag of uitdagend idee?

Kom gerust eens langs, je bent van harte welkom!