BLOG: Content programma


Hoe kun je nog opvallen in de overload aan content?

Creativiteit is de sleutel tot succesvolle content marketing

Wat is de laatste TV commercial die jij je spontaan kunt herinneren? Waarschijnlijk niet het zoveelste spotje waarin een product wordt aangeprezen voor een bepaalde prijs. Nee, het zal eerder een commercial zijn waarin een grappig of aansprekend verhaal wordt verteld. Dat zijn de commercials waarover gesproken wordt. Daar maakt creativiteit het verschil. Voor content marketing is dat niet anders!

Onze stelling is, dat creativiteit voor content marketing eigenlijk nog belangrijker zou moeten zijn dan bij traditionele advertising. Content marketing gaat over veel meer kanalen dan alleen televisie of alleen een magazine. Dit zijn contactmomenten waar mensen doorgaans bewust de tijd voor nemen. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal wordt bekeken in media die uitpuilen van interessante content?

Relevantie is een voorwaarde geworden
Ja natuurlijk, relevant zijn voor je doelgroep is een belangrijke voorwaarde. Maar steeds meer bedrijven pakken content marketing professioneel op en denken heus wel na over wat relevant en waardevol is voor hun doelgroepen. Ook het besef dat ‘one story fits all’ niet werkt, wordt steeds beter opgepakt. Een goede targeting naar verschillende (sub)doelgroepen maakt je verhaal nog relevanter. Helemaal eens!

Maar met de professionaliseringslag die gaande is, voldoet steeds meer content aan deze randvoorwaarden. Hoe spring je er dan nog uit? Hoe zorg je dat jouw verhaal wordt opgemerkt en gedeeld? Door je relevante en waardevolle content op een oorspronkelijke en opvallende manier te presenteren! Creativiteit speelt hierin de sleutelrol.

Geboren vertellers
Het helpt om te denken in verhalen. Verhalen vertellen is een oervorm van communicatie die een diepe, deels onbewuste werking heeft op je brein. Een goed verhaal boeit, heeft meestal één kernboodschap (moraal) en laat zich gemakkelijk doorvertellen. Sterke merken zijn geboren vertellers.

Hier kunnen we leren van de grote merken? Zij passen story telling toe en komen met oorspronkelijke verhalen. Denk aan Coca-Cola’s online campagne Where will happiness strike next, een uiterst originele manier om hun merkbelofte ‘Open Happiness’ (die ze onlangs hebben ingeruild voor Taste the feeling) te delen. Of Heineken dat heel creatief invulling geeft aan conversation management. Een jongen die post dat hij een Heineken poster wil, komt thuis en ziet zijn hele kamer opgebouwd tot Heineken kamer.

Boeien doet groeien
Zo zijn er veel meer prachtige voorbeelden te vinden. Maar goed, daar hangen ook budgetten aan waar een gemiddeld bedrijf of merk niet over beschikt. Gelukkig is creativiteit niet aan budget gebonden. Het vraagt wel meer aandacht en daarmee meer kosten om je verhaal er op een creatieve manier te laten uitspringen. Maar het resultaat zal ook beter zijn.

Grote merken investeren niet voor niets in rijke content. Ze weten dat boeiende verhalen zorgen voor een hoge merkbeleving en daarmee voor merkvoorkeur. Uiteindelijk leidt dit tot conversie.

Hoe vertel jij jouw verhaal?
Denk dus goed na over wat het verhaal is van jouw bedrijf of merk. Ga op zoek naar de kernwaarde van je merk of product. En bekijk dan hoe je hier een verhaal omheen kunt bouwen. Bepaal hoe je verhaal relevant en waardevol is in het leven van jouw klanten. Vervolgens laat je al je creativiteit, of dat van je bureau, er op los om van jouw verhaal een boeiend verhaal te maken.

Creativiteit kan ook zitten in de vorm waarop je een verhaal vertelt. Kies je voor tekst en foto’s of maak animatie of video. In plaats van een folder met productuitleg, kun je ook een webinar inzetten. Of inspireer mensen op Facebook en vraag vervolgens om hun eigen ideeën. Mogelijkheden genoeg.

De Programma aanpak
Content marketing is een continu proces van content ontwikkelen, publiceren en dit voortdurend volgen en optimaliseren. In de overdaad aan content en versnippering in mediagebruik red je het niet met zo nu en dan eens een keertje wat content te plaatsen. Je moet structureel aan je verhaal bouwen. Het aanpassen aan je verschillende doelgroepen. Conversaties over je merk of product volgen en de dialoog aangaan.

Daarom is het goed om te werken met een content programma. Dit is een langlopende aanpak die begint bij het ontwikkelen van een content strategie en het opstellen van een content kalender. Dit is het vertrekpunt voor het structureel ontwikkelen van content (verhalen) en het publiceren ervan. Het is belangrijk om het conversatiemanagement 24/7 in je organisatie te borgen of dit uit te besteden.

Ga je als marketing of communicatie manager aan de slag met content marketing? Pak het dan structureel aan. Dat is de enige weg naar succes. En… we wensen je veel inspiratie en creativiteit!