Blog: Online content en strategie├źn

Pak je moment

Het Hero, Help, Hub-model en de People/Moment-matrix


Er bestaan talloze strategieën en modellen voor het plaatsen van online content. CEO Herwig Smits van JUNCTION is geïnspireerd door Joris Merks-Benjaminsen, Head of Digital Transformation bij Google en schrijver van meerdere marketingboeken. Merks-Benjaminsen beschrijft in Online Brand Identity het Hero, Help, Hub-model dat door YouTube is ontwikkeld. Volgens hem geeft dit model een goede balans tussen push, pull en re-engagement. Met meerdere soorten content kan je relevant zijn voor verschillende mensen op verschillende momenten.

Hero gaat om hét moment. Waar wil je met je merk prominent aanwezig zijn: jouw Hero-moment. Een goed voorbeeld daarvan is de Super Bowl in Amerika, maar kan ook het EK atletiek in Amsterdam zijn. Op dat ene moment is jouw merk overduidelijk aanwezig, bijvoorbeeld met een grappig filmpje dat vervolgens viral gaat.

Bij Help-content gaat het om vragen die jij als merk wilt beantwoorden. Dat betekent ook dat je goed voor ogen wilt hebben welke vragen je juist niet wilt beantwoorden. De antwoorden die je wel geeft, zijn jouw onderscheidend vermogen. Volvo beantwoordt vragen over veiligheid bijvoorbeeld in de vrachtwagencabine, in lijn met een van hun bekendste speerpunten. Hub is de basis content en draait om het werken aan een band tussen jou en de gebruiker. Jouw klanten en gebruikers moeten steeds terugkomen bij jouw merk.

Een ander model dat Merks-Benjaminsen beschrijft is de People/Moment-matrix. Hierin staan drie simpele vragen centraal:

-    Welke groep mensen willen we aanspreken?
-    Wanneer willen we hen aanspreken?
-    Wanneer willen zij aangesproken worden?

Een mooi voorbeeld vindt Herwig de promotie van Sonos, de draadloze speakers voor thuis. Sonos koos een aantal relevante momenten uit waarop het merk in de hoofden van mensen moet zijn, bijvoorbeeld bij het kopen van een smartphone (je telefoon is je afstandsbediening van je speaker), verhuizen (meer kamers, geen kabels), een concert bezoeken (je huis kan een concert zijn).

Als deze eerste boodschap iemand heeft getriggerd, krijgt hij de volgende online boodschap over hoe het product werkt. Zo komt iemand steeds verder in de funnel. In de derde laag kan je de speakers en de mogelijkheden laten zien. Alles draait in deze matrix om het vinden van de juiste mensen en het juiste moment.

Herwig is erg enthousiast over deze strategieën en de mogelijkheden die ze bieden. Hij laat graag zien wat ze voor jouw merk of bedrijf kunnen betekenen. Neem contact op met Herwig.