Trendship 2017: innoveren doe je zo!

Trendship 2017: innoveren doe je zo!

Week 42 was voor JUNCTION dé week der inspiraties. We waren die week niet alleen bij Viscom, maar ook bij Trendship, hét business inspiratie en innovatie event van Noord-Nederland. Voorafgaand aan ons bezoek aan Trendship gingen we eerst naar EBG Pitch. Een interactief pitchevent waarin drie ondernemers zowel een vakjury als het publiek ervan probeerden te overtuigen dat zij het beste idee met 5G hebben. Wij waren verantwoordelijk voor de communicatie rondom het evenement en waren benieuwd naar het resultaat!

EBG Pitch- de 5G editie

Met ruim 150 bezoekers was de zaal stampvol. Suurmijer van Mediacaster was met bijna € 14.000 de grote winnaar. Zijn ‘slimme' prullenbakken bevatten sensoren die meten hoe vol de prullenbak is. Doordat de sensoren verbonden zijn via het 5G netwerk, kan de vuilnisman realtime zien hoe vol alle prullenbakken zijn. Op die manier kan hij slimmer routes plannen en zo tijd en benzine besparen. Een mooi resultaat!

Na EBG Pitch begon Trendship, waarin drie keynote sprekers vanuit hun expertise tips gaven over hoe je als onderneming kunt innoveren.

Freek Vermeulen: Innoveren door te breken met oude gewoontes

Een presentatie kan vermakelijk of leerzaam zijn. De presentatie van Freek Vermeulen, professor aan London Business School was beide. Zijn ultieme tip om te innoveren? Wees je bewust van gewoontegedrag en breek ermee als het geen nut meer heeft.

Hij vertelde dat hij The Guardian vroeg waarom ze zulke grote kranten verkochten, waarom drukten ze niet een kleiner formaat? Dat leest veel gemakkelijker. Maar zijn suggestie werd niet gewaardeerd. “The customer wouldn’t want it any other way”. Vermeulen hield voet bij stuk en vroeg twee studenten om uit te zoeken waar het idee vandaan kwam om van die belachelijk grote kranten te drukken.

Wat bleek? In 1718 werd besloten dat kranten belasting moesten betalen aan de hand van het aantal pagina’s dat zij drukten. Minder pagina’s betekent minder belasting betalen. Maar eind 19e eeuw is die manier van belastingheffing afgeschaft. Logischerwijze zal je denken dat daarmee de reden om zulke grote pagina’s te drukken er niet meer is. Maar je raad het al, de mens is een gewoontedier. Als we Vermeulen mogen geloven, hoeft innoveren niet moeilijk te zijn, maar is reflecterend vermogen vereist.

Ben Casnocha: Tour of Duty als blauwdruk voor relatie tussen werkgever en werknemer

Daarna was het aan Ben Casnocha om ons weg te blazen met zijn baanbrekende kijk op relaties tussen werkgever en werknemer. Casnocha is ondernemer en investeerder in Sillicon Valley, het grootste Tech-Walhalla ter wereld.

De kern van zijn verhaal? Om innovatieve mensen te trekken, moet je met hen samenwerken. De-collega-als-familielid-structuur gaat niet langer op. Daarom kom Casnocha met “the alliance”. Een modern samenwerkingsverband tussen werkgever en werknemer waarin beide partijen open en eerlijk ambities en verwachtingen uitspreken. Op basis van deze ambities en verwachtingen wordt een ‘tour-of-duty’ vastgelegd. Een van de belangrijkste aspecten van de tour of duty is het omschrijven van een realistische periode waarin doelen worden afgerond.

Maurice Conti: The Augmented Age

De industriële revolutie vond nog geen 300 jaar geleden plaats. De informatierevolutie zit nog vers ons geheugen en nu staan we alweer op het punt van de volgende revolutie. Iets wat Maurice Conti aanduid als The Augmented Age. Conti is designer, futurist, innovator en Chief Innovation Officer van Telefónica's Alpha.

Het grootste onderscheid tussen de technologie die wij nu gebruiken en de techniek die bij zeer binnenkort gaan gebruiken, is het vermogen van die technologie om autonoom beslissingen te nemen: Artificial Intelligence. Als we Conti mogen geloven, zullen computers over pak ‘m beet 20 jaar ons niet alleen ondersteunen in ons denkwerk, maar zullen ze zelfs slimmer worden dan wij.

In de verre toekomst zal synthetische biologie ook een rol gaan spelen. Op de kortere termijn ‘voorspelt’ Conti dat virtual reality (VR), augmented reality (AR) en blockchain een prominente rol gaan spelen in onze dagelijkse levens. Deze technieken bestaan al een tijdje, maar staan eigenlijk nog in kinderschoenen. Zitten wij bij JUNCTION gelukkig al in de juiste richting.

Vermeulen
Vermeulen
Casnocha
Casnocha
Conti
Conti