We horen het je denken: wie zijn de Juncies die Junction tot Junction maken? Sommigen nieuw, anderen langzamerhand onderdeel van het meubilair. Sommigen vers van school, anderen met bakken ervaring. Juncies komen in alle soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben ieder een eigen specialisme. We stellen ze graag aan je voor!
Hij is trotse vader van twee kinderen, heeft zich in acht jaar tijd van junior motion designer naar motion director ontwikkeld, is iedere vrijdag minstens vier uren aan het gamen en doet dertig minuten per dag echt helemaal níks. Een random opsomming? Not in the slightest. Ze vormen de optelsom voor het succes van onze Dano, dé motionreus van Junction.
In 2009 verruilde Dano zijn Aruba voor Leeuwarden om een studie CMD te volgen. Die keuze was logisch, de mogelijkheden in de mediasector lagen thuis namelijk niet voor het oprapen. Na z’n studie begon hij z’n carrière als motion designer bij RTL, maar al gauw ging-ie freelancen. In die tijd kreeg hij een telefoontje voor een klusje voor VosLibert. “Die klus duurde zo’n twee weken, maar al gauw werd duidelijk dat ze een vaste motionman nodig hadden.” Een kans die Dano moest grijpen om meerdere redenen. Vooruitzicht op werk in z’n woonplaats Leeuwarden en een vast salaris bijvoorbeeld, maar bovenal: de mensen. “Het leek me de ultieme werkplek met veel kansen bij een invloedrijke club van professionals in het Noorden.”
Vanaf het moment dat-ie bij VosLibert binnenstapte nam Dano zichzelf voor zoveel mogelijk te leren. “In de eerste jaren zat ik vaak nog tot ‘s avonds laat van alles uit te proberen en te experimenteren.” Maar dat had niet altijd de gewenste uitkomst: “Ik maakte veel mooie dingen, maar vaak voelde dat ook een beetje leeg.” Zo ontdekte hij dat het bij motion om veel meer gaat dan alleen techniek en esthetiek. Het zijn slechts middelen om de boodschap, de kern, naar voren te brengen. “Hoe ga je je verhaal vertellen? Zo verander je motion design in visual storytelling. De boodschap die je naar voren weet te brengen, dat is de kracht.” En dat is ook wat hem na acht jaar, na VosLibert, de fusie en nu Junction, nog steeds met een glimlach op z’n werk doet verschijnen. “Ik weet dat wat ik maak mensen blij maakt. Wat het doel van m’n animaties is, maakt niet uit. Zolang ik weet dat mensen ervan genieten, het snappen en het gebruiken, weet ik waar ik het voor doe.”
Als onze motion director is Dano allang niet meer alleen aan het produceren. “Ik denk mee met concepten, brainstorm met klanten, neem leiding als het gaat om de uitvoer van grote klussen en weet precies wat er nodig is om alles in goede banen te laten verlopen en deadlines te halen.” Zo vormt hij de dagelijkse schakel tussen de klant en het accountteam, maar andersom ook de schakel tussen de studio en het accountteam.
Wanneer Dano wel aan het produceren is, werkt hij het liefst met alles van Adobe. Premiere, After Effects, Illustrator, Photoshop, Cinema 4D – you name it. Toch hoeven die tools niet de succesformule voor motion te zijn. “Wat je gebruikt en wat voor je werkt, is voor iedereen weer anders.” Maar dat betekent niet dat iedereen op de juiste manier met zijn of haar tools omgaat. “Dat heeft alles te maken met de juiste mindset. Sommige ontwerpers werken vanuit de mogelijkheden van hun tools, en beheersen die volledig. Dat is tegelijkertijd ook weer een beperking, want ze worden er afhankelijk van. Denken dat ze zonder niet kunnen bereiken wat ze willen.” Maar het kan anders: “In principe moet je alles kunnen realiseren, ongeacht je programma’s. Verzin je de nodige creatieve oplossingen, dan heb je visie.”
Nu hij al acht jaar bezig is, heeft Dano vaak maar één blik nodig om te weten hoe hij een motionproject moet aanvliegen. “Dat is ook mijn specialiteit. Zodra een klantvraag binnenkomt, kan ik gelijk inschatten wat het beste plan van aanpak is en hoeveel tijd en geld gaat kosten.” En nee, zoiets kun je niet vers uit de schoolbanken. “Ik had minstens vijf jaar nodig om te staan waar ik nu sta als motion director.” Die expertise is ook de zekerheid die hij aan onze klanten biedt. “Wanneer ik vanaf het begin betrokken ben, gaat het altijd goed. Dat durf ik wel te zeggen.” Daarbij houdt hij altijd vast aan z’n gouden regel: “Ik zeg altijd dat we alles kunnen maken, maar wel alleen in de tijd die we ervoor nodig hebben.” Zo managet hij de verwachtingen. “Dus wil je een Hollywood-film, maar geef je ons maar twee weken, dan krijg je natuurlijk wat anders.”
Dano’s grootste ambitie? Een groot motionteam dat een tv-commercial kan realiseren van concept tot resultaat. “Dát of een viral campagne die we Junction-breed hebben opgepakt, een paar belangrijke awards wint en in de spotlights komt te staan bij bijvoorbeeld Adweekly. Het liefst ook iets voor een groot merk. Iets met impact.”
Wie Dano kent, weet dat hij de rust zelve is. Toch is die rust geen vanzelfsprekendheid en handelt hij volgens een waterdicht systeem. Een soort van ‘Dano Mindfullness Kit’. Om de rust in z’n hoofd te vinden, houdt hij ervan alles op te tekenen in z’n schetsboek. Taken, indelingen, opdrachten en heel veel schetsen – hij kan ze er allemaal in kwijt. Buiten werktijden is hij een echte sportfanaat en dagelijks in de gym te vinden. Behalve vrijdagavond. Zijn avond. Dan gaat alles uit en is-ie minstens vier uur één met z’n Playstation 5 en speelt hij games met het liefst veel storytelling, zoals The Last of Us of Ghost of Tsushima.
Z’n schetsboek, de sportschool, gamen, Junction – Dano is altijd in beweging. Maar de Dano Mindfullness Kit kan niet zonder het hoofdingrediënt. Zo reserveert hij dagelijks minstens een half uur om even hélemaal niks te doen. Geen apps, geen telefoon, geen tv, helemaal niks. En als het weer ernaar is, spendeert-ie die tijd het liefst kijkend naar z’n ultieme inspiratiebron: een blauwe lucht met wolken. Het doet hem denken aan zijn home away from home: Aruba. Het geeft ‘m rust, inspireert. Ook daarom is hij vaak te vinden in het Leeuwarder bos, waar een stukje pier hem transporteert naar de zee die bij zijn eiland hoort. Dano’s grootste tip? “Kijk meer naar boven. Soms weet je niet wat je ziet!”