junction

De heilige graal: Topfan op Facebook

Je hebt dagen met je slaapzak in de rij gelegen, wachtende tot er weer iets gepost werd, je reageerde op alles wat er geplaatst werd op de Facebookpagina en je hebt alle posts minimaal tien keer gedeeld. Toen kreeg je die melding op je telefoon. Eindelijk is het zover, het staat er echt. Je bent Topfan. Of heb je het gevoel dat je er toch iets minder voor hoefde te doen om de uitverkorene te worden?

Ik hoor verhalen om mij heen dat het allemaal niet zoveel voorstelt. “Wat?! Topfan zijn is het summum, hier leef ik voor!” hoor ik je denken. Nou, dan heb ik nieuws voor je. Het sommetje om Topfan te worden is namelijk vrij eenvoudig: iets meer interactie dan anderen op de pagina = Topfan. Liken, delen, volgen, vrienden uitnodigen; alles brengt jou dichter bij die felbegeerde Topfanstatus.

Is dat dan veel werk? Nee. Als het gemiddelde aantal reacties, deelacties en likes laag is bij de berichten op een pagina, dan ben je binnen no time Topfan. Dat kan bij sommige pagina’s zelfs al bij twee likes in een week. Als voorbeeld: ik werd Topfan na twee keer een bericht liken van De Volkskrant. Daar hoefde ik niet echt hard voor te werken. Die status verdwijnt overigens ook weer na een week als je niet je best doet, maar je kunt ook jaren Topfan zijn. Facebook bepaalt zelf wie er Topfan worden, maar een pagina kan wel beslissen wie zijn Topfanstatus behoudt of niet. Een duidelijke grens is er dus niet.

Maar wacht, er is meer

Facebook heeft weer wat nieuws bedacht. Vanaf nu ga je namelijk nóg meer van dit soort loyaliteitsinformatie over volgers zien. Ten minste, als de tests doorzetten. Sommige mensen zien het namelijk wel, sommigen nog niet. Volgersmijlpalen en Volgersjubilea worden toegevoegd aan volgers, zie het voorbeeld. Er staat ‘volgersjubileum’, met daarvoor een klein icoontje met een cijfer er in.

Wat het precies inhoudt? Geen idee. Facebook geeft er nog nergens ruchtbaarheid aan en ook bij de badge kun je niet vinden wat die persoon daarvoor heeft moeten doorstaan. We kunnen ons voorstellen dat iemand bijvoorbeeld al een aantal jaren de pagina volgt en daar waardering voor krijgt in de vorm van een badge. Bedankt voor je loyaliteit, zegmaar.

Blijf bij me, hou van me, ga nooit meer weg

De loyaliteit die Facebook verlangt is al langer aan de gang en daar is de Topfanbadge ook een voorbeeld van. Facebook is op zoek naar manieren om mensen aan zich te (blijven) binden. Zo geven ze bijvoorbeeld (lange) video’s voorrang in de tijdlijn, stimuleren ze communities en is er meer aandacht voor familie en vrienden op je tijdlijn.

Door middel van badges en statussen hoopt Facebook de nieuw vastgestelde hoofddoelstellingen door te zetten, namelijk bezoekers (langer) vasthouden, ze het gevoel geven dat ze hun tijd goed besteden en een goed gevoel overhouden aan hun tijd op Facebook.

Wat ik van deze functionaliteiten vind

Ik ben geen Topfan. Zo ben ik geen fan van de badges, maar ik begrijp dat mensen hier waarde aan hechten. Het is immers altijd zo geweest. Iedereen had ook de posters uit de Hitkrant geknipt met de Backstreet Boys of de Spice Girls. Het gevoel dat je er bij hoort, de fear of missing out, het hoort er allemaal bij. Je koopt nu geen hitkrant meer, je bent een Topfan op Facebook.