We horen het je denken: wie zijn de Juncies die Junction tot Junction maken? Sommigen nieuw, anderen langzamerhand onderdeel van het meubilair. Sommigen vers van school, anderen met bakken ervaring. Juncies komen in alle soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben ieder een eigen specialisme. We stellen ze graag aan je voor!
The O.C.: een dramaserie in Orange County, California die menig tiener begin 2000 tot laat deed opblijven. Zo ook onze social advertising specialist Maryon (28). Inmiddels heeft ze avonden The O.C. ingewisseld voor Instagram en Pinterest, waar ze op zoek is naar inspirerende interieurs. En dat doet ze niet eens voor haar werk: “Over een paar maanden verhuizen m’n vriend en ik naar onze eerste koopwoning aan de rand van Leeuwarden.” Ja, die tienerdagen zijn dus long gone.
Maryon groeide een kwartier rijden verderop op, in Dronrijp. In het bedrijf van haar moeder leerde ze de kneepjes van het visagievak, maar ze wist al gauw dat dat niet was wat zij wilde. Tijdens haar studie International Business & Languages leerde ze namelijk online marketing kennen. “En toen wist ik dat dit het was.” Vanaf dat moment was ze vastbesloten online marketeer te worden, en dat lukte. Maar na bij een aantal kleinere bureaus gewerkt te hebben, bleef het kriebelen bij Maryon. Ze wilde meer. “Bij kleinere bureaus ben je vaak alleen en dus automatisch een allrounder. Maar ik wilde me juist specialiseren, het liefst in een team.” Toen ze de fusie van Junction in het nieuws voorbij zag komen, was ze direct verkocht. “Een grote partij in Leeuwarden, dat klonk ideaal.” En zo geschiedde, want inmiddels werkt ze hier alweer anderhalf jaar.
En die specialisatie? Die is er nu. “Ik hou me dagelijks bezig met Google Ads, SEA en social media campagnes en advertenties.” Dat doet ze met medemarketeers in crime Naomi, Selder en Wytze en een arsenaal aan tools: “Van Datastudio om rapportages te maken tot het dashboard van Google en Facebook Business Manager, Homerun voor campagnes, Google voor presentaties en natuurlijk Slack om met elkaar te communiceren.”
Veel van haar werkzaamheden zijn ondertussen gesneden koek, maar één ding is zeker in OM-land: alles verandert altijd. Zo is Maryon op dit moment Facebook Blueprint Certified, maar is dat allesbehalve in beton gegoten. “En dat geeft niet, dat is juist het leuke. Je bent nooit uitgeleerd.” Daarin wordt ze ook dagelijks geïnspireerd door haar squad. “We delen tools en weetjes en stippelen samen leertrajecten uit. Zo blijven we elkaar inspireren en motiveren.” En dat loont: “Door op de hoogte te blijven, ontdek je ook waar nieuwe kansen voor klanten liggen.”
Nieuwe kansen staan in haar werk vaak centraal. Want waar bij de lancering van een nieuwe website voor klanten en collega’s vaak het eindpunt ligt, is het voor Maryon slechts het begin. “‘Onze website staat live, wat nu?’ is een veelgestelde vraag. Dan kijk ik samen met een klant wat ze ermee willen bereiken. Ik adviseer ze welke kanalen ze het beste kunnen inzetten en wat ze ervoor nodig hebben.” Daarbij gaan creativiteit en data hand in hand. “Aan de ene kant moet je bedenken hoe je het beste social ads inzet. Aan de andere kant moet je in de resultaten duiken en kansen filteren.” En dat laatste vindt ze misschien wel het leukste. “Met een rapportage deel je datgeen dat de klant eerst niet snapte. Zo enthousiasmeer je ze over wat het hen allemaal oplevert.” En daarbij overtreft ze het liefst alle verwachtingen. “Zo ging dat bijvoorbeeld met de leadcampagne voor SmokeFree, waar we eerst inzetten op 400 leads, maar er binnen no-time 1.600 binnen waren.”
Inmiddels varieert Maryons klantenbestand van internationale spelers zoals JC-Electronics tot een lokaal Leeuwarder bedrijf als GO180. “Dat zijn toch wel de projecten waar ik heel trots op ben en waar ik samen met andere collega’s on- en offline echt iets tofs heb neergezet.” Voor welke klant ze dan het liefst werkt? “Dat zijn toch klanten zoals Woonwinkel Alle Pilat, die een mooi fysiek en tastbaar product hebben. Dat doet het altijd goed met social advertising.” En stiekem is ook dat de klant die ervoor zorgt dat Maryon zwijmelend achter haar bureau zit, want ja, dat nieuwe huis…
Een ding is duidelijk, of het nu door inspirerende collega’s komt of om bij te blijven of uit pure interesse is: Maryon is nooit uitgeleerd. Als social advertising specialist is ze nu vaak de laatste schakel in het creatieproces, de vraag is hoe lang dat nog zo blijft. Haar ambities zijn ieder geval duidelijk: “Ik wil graag nog meer leren over complete trajecten, van idee tot uitwerking, zoals brandkey-trajecten.” Wie weet wat het komende anderhalf jaar voor haar in petto heeft!