junction

WhatsApp

Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!

06 38 348 489

Richard: Altijd 100%

We horen het je denken: wie zijn de Juncies die Junction tot Junction maken? Sommigen nieuw, anderen langzamerhand onderdeel van het meubilair. Sommigen vers van school, anderen met bakken ervaring. Juncies komen in alle soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben ieder een eigen specialisme. We stellen ze graag aan je voor!

Richard, Rikkie, Richie Rich, Mini CEO: de kleinste projectmanager met het grootste hart. Waar menig Juncie al aan z’n charmes is bezweken, is dat bij klanten niet anders. Van Richard kun je altijd een VIP-behandeling verwachten. 

Zie je hem niet in z’n custom Sanne-sokken door ons pand paraderen, dan is-ie wel onderweg naar een klant in z’n witte spaceshuttle, een Citroën C6. Eén ding is zeker, tijdens of buiten kantooruren: Richard is on the job, op een missie het iedereen 100% naar de zin te maken.

Het gras van het Noorderplantsoen

Richard is een geboren en getogen Stadjer en loopt ondertussen al een tijdje mee in alles marcom in het Noorden. Hij studeerde vier jaar in Zwolle in de richting Creatief-dtp & Vormgeving, en verruilde zijn Grunn slechts drie jaar voor de stad van de Blauwvingers. Eenmaal z’n diploma op zak keerde hij met rasse schreden terug. Sindsdien is Stad met al haar geliefde cafés zijn thuis. 

Een snel jawoord

Hoe Richard dan toch van Groningen in Leeuwarden belandde? In 2019 werkte hij al een tijdje als communicatiemedewerker aan klantzijde. “Dat beviel wel, maar het idee weer iets in de marcomwereld te zoeken, kriebelde al een tijdje.” Een reünie met oud-collega’s bood uitkomst en leek bijna meant to be. “Marja, destijds businessmanager bij Junction, vertelde dat ze op zoek waren naar een projectmanager en vroeg me of ik iemand kende die net zo leuk was als ik.” Was dat even toevallig! Voor Richard het wist, werden z’n kriebels beantwoord. Junctions Chief Happy Work Teun belde hem de volgende dag al op. De flirt was begonnen, en van korte duur. Want niet veel later lag er een voorstel van directeur Sander in Richards mail. Richard had niet veel tijd nodig om na te denken en mailde al gauw het jawoord. Dit was z’n kans om weer te doen wat hij liefste doet. “De marcom-wereld is immers het mooiste wat er is!” Inmiddels loopt Richard al zo’n drie jaar bij Junction rond. Maar of dat zo z’n weerslag op hem heeft? Nee hoor, onze Rikkie is een jonge bloem. “Ik ben geen werknemer van middelbare leeftijd. Tenminste, qua levensjaren.”

Alleen, is ook maar alleen

Als projectmanager vormt Richard de dagelijkse schakel tussen klanten en collega’s. Hij is de bemiddelaar, de bruggenbouwer, de man die de kloof tussen vraag en aanbod zo effectief, creatief en plezierig mogelijk weet te dichten. Projectmanager lijkt vooralsnog een werktitel, zelf noemt Richard zichzelf het liefst communicatieadviseur. “Niet alleen omdat het beter klinkt, maar ook omdat het een verdubbeling van je salaris inhoudt”, grapt hij. Maar de titel past, want naast het in goede banen leiden van projecten praat Richard graag mee over de inhoud.” 

Hoofdtaak nummer één voor menig pm’er? Ontzorgen. Elke dag weer neemt Richard z’n klanten mee in wat er gebeurt en nog moet gebeuren, mét de nodige deadlines. Of dat nu doorvertalingen zijn naar een concept, stijlverkenning of teksten. Om te kunnen ontzorgen, moet je, volgens Richard, de hoofdzaken van de bijzaken kunnen scheiden. “Elke keer weer is het kijken waar de prioriteiten en de oplossingen liggen. Daarvoor moet je de juiste mensen erbij roepen: copywriters, developers, vormgevers – you name it.” Wat daarbij het belangrijkste is? Communicatie. “Zowel de klanten als eigen mensen moeten weten waar ze aan toe zijn. In dit vak kun je namelijk niets alleen, dat heb ik in de loop van de jaren wel geleerd.” Daarbij is inlevingsvermogen volgens hem ook van essentieel belang. “Wat de situatie ook is; ik kan begrip tonen voor iemand anders. Ook als ik het niet met iemand eens ben.“

(Bijna) altijd bereikbaar

Een kloppend communicatievraagstuk, dat is alles wat Richard nodig heeft om z’n werk goed te doen. Als die er in de eerste klantvraag niet is, is dat geen probleem. Het schept juist mogelijkheden. Vraagt een klant bijvoorbeeld om een corporate presentatie, maar blijkt al gauw dat de why, how, what, missie en visie ontbreken of outdated zijn? “Dan merken we dat meteen op. En dat is geen dealbreaker, maar zorgt vaak voor een grotere samenwerking dan vooraf het plan was. Pure winst!” 

Wie nu denkt dat Richard strictly business is, heeft het mis. Richard staat (bijna) altijd klaar voor klanten en collega’s. “Als er wat is, I’m your guy. Aarzel niet en bel me, ik probeer altijd te helpen.” Wie met Richard heeft samengewerkt, weet dat hij ver gaat om iedereen tevreden te krijgen. Komt het toch tot de zeldzaamheid dat hij niet opneemt? Dan vind je Richard waarschijnlijk in het café of rond de biljarttafel voor quality time met vrienden. Het liefst met een goede whiskey of biertje. “Dan staat m’n telefoon uit of heb ik hem niet mee.”

Of het nu met klanten en collega’s op de werkvloer is of met vrienden in het café, contact geeft Richard energie. Wat-ie van Junction vindt, spreekt daarom ook boekdelen: “Het is alsof ik elke dag met m’n beste vrienden aan het werk ben, een warm bad.”

Marcom = horeca

Wat Richard betreft, zijn er tussen de marcom- en horecawereld parallellen te over. “Er zijn maar een paar écht goede cafés in Groningen. Als je gaat, ga je voor kwaliteit. Je wilt beleving. Neem bijvoorbeeld De Wolthoorn, Klikspaan of Oude Wacht.” Als Rikkie daar zit, kan hij genieten van wat er gebeurt. “Daar is de barman een ambachtsman, en die moet je vorstelijk betalen.” En daar slaat Richard de spreekwoordelijke spijker op z’n kop. Want als je weet wat de toegevoegde waarde van iemand z’n werk is, hoe ogenschijnlijk simpel dat ook lijkt, dan verdient het waardering. “Net als mensen in zo’n café soms de ambacht niet snappen, is dat soms ook zo in de creatieve wereld. Je kunt wel een goede creatieve studio hebben, maar als het klantcontact niet goed is, dan is het klaar.” Maar als die wederzijdse waardering er wel is en de samenwerking vruchtbaar, dan krijg je projecten waar je trots op kunt zijn. En dát is ook waar Richard in z’n werk altijd voor gaat. “Werk maken dat van kop tot staart klopt, prikkelt en iets positiefs teweeg brengt.”