junction

Je producten verkopen via Bol.com?

Bol.com heeft haar webwinkel opengesteld voor andere webwinkeliers. Door je producten ook aan te bieden via Bol.com heb je ineens naast je eigen bezoekers, een extra bereik van meer dan drie miljoen Bol.com-klanten.

Hoe werkt dit?

Via Bol.com mag je als webwinkelier nieuwe en tweedehands producten aanbieden. Als vervolgens jouw product verkocht wordt via Bol.com regelen zij de betaling, de verzendlabels en de verdere online afhandeling. De webwinkelier hoeft alleen nog het product (voordelig) via DHL te versturen. Bol.com zorgt er vervolgens voor dat je het aankoopbedrag ontvangt minus de afgesproken commissie.

Wat zijn de voorwaarden?

Als zakelijke klant kun je een account aanmaken als zakelijke verkoper. Je kunt vervolgens voor alle productsoorten nieuwe producten aanbieden. Voor boeken, muziek, DVD’s en games is het ook toegestaan om tweedehands producten te verkopen. Per productcategorie is er een commissie van toepassing. Dit is opgebouwd uit een vast bedrag per aankoop en een percentage over de verkoop.

Vaste commissie
in euro’s
Percentage 
(over totaalprijs incl. btw)
Boeken0,9915%
Muziek/film0,9915%
Games2,9915%
Speelgoed0,9915%
Baby0,9915%
Koken & Tafelen0,9915%
Elektronica0,996%
Groot huishoudelijk2,998%
Elektronica accessoires2,998%
Computer2,998%
Computer accessoires2,998%
Mooi & Gezond0,9915%
Sport & Vrije tijd0,9915%
Dier0,9915%
Tuin & Klussen0,9915%
Wonen & Slapen0,9915%
Overzicht vaste en percentuele commissie per productgroep.

Bol.com biedt bezoekers graag een actueel aanbod qua producten. Als een product binnen twaalf weken niet verkocht is via de Bol.com-webshop, wordt het product uit de webshop gehaald.

Magentokoppeling met Bol.com

De producten kunnen worden toevoegd aan de Bol.com-webshop door een Excel-bestand of een CSV-bestand te uploaden. Daarnaast kan Junction ondersteunen bij het maken van een rechtstreekse koppeling van je aanbod in Magento met de Bol.com-webshop.

Gebruik in ieder geval de volgende kenmerken voor het productbestand (voor sommige specifieke categorieën zijn er meer velden vereist):

  • Reference – Een referentiecode voor eigen gebruik, bijvoorbeeld het artikelnummer, SKU of MPN.
  • EAN-code – Een code die voor ieder product uniek is (voor boeken is dit het ISBN-nummer).
  • Condition – Bij zakelijke wegwinkeliers zal het in de meeste gevallen gaan om nieuwe producten.
  • Stock – Het aantal stuks van een product dat op voorraad is.
  • Price – De verkoopprijs (inclusief BTW en verzendkosten).
  • Offerdescription – Geeft toelichting op de status van bijvoorbeeld een tweedehands artikel.
  • Deliverycode – De levertijd van nieuwe producten.
  • For sale – Het zichtbaar maken van de artikelen in de webshop. De waarde ‘ja’ maakt een product zichtbaar.

De EAN-code van producten is het belangrijkste kenmerk. De EAN-code is een 13-cijferige code die voor ieder product uniek is. Aan de hand van de unieke EAN-code zoekt Bol.com de relevante productinformatie uit de eigen database erbij.

Is het een goede zet om mijn producten te gaan verkopen via Bol.com?

Wij zien in het buitenland al een grote verschuiving van verkoop via de eigen webshop naar verkoop via verschillende marketplaces. Met name Amazon en eBay timmeren hiermee hard aan de weg in onze buurlanden. Nederland wordt nog grotendeels gekenmerkt door de verkoop via de eigen webshops, eventueel met hulp van affiliatie marketing op vergelijkingswebsites. Bol.com springt goed in op de internationale trend door de webshop open te stellen voor andere webwinkels. Je kunt tenslotte zelf maar beter de grootste webshop en marketplace worden, in plaats van af te wachten op de opkomst van bijvoorbeeld Amazon in Nederland.

Als webwinkelier is het zeker aan te raden om Bol.com te gebruiken als extra verkoopkanaal, mits je marges dit toelaten. De 15% die in veel gevallen als commissie wordt gebruikt is een forse aanslag op je marge. Echter hoeven de bezoekers niet ‘gekocht’ te worden via AdWords, of via vergelijkingswebsites.

Cruciaal is echter dat in veel gevallen de eigen webshop, vindbaarheid , productaanbod en service altijd het belangrijkste onderdeel blijft in de online strategie. De retentie-aankopen worden steeds meer van belang en het is belangrijk om vanuit je eigen webshop de loyaliteit naar je klanten goed op te bouwen. De extra omzet via Bol.com is mooi meegenomen, maar moet nooit leidend zijn voor een succesvolle online strategie.