junction

WhatsApp

Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!

06 38 348 489

AR: de volgende digitale revolutie?

“Pieter, we moeten hier iets mee!” Regelmatig hoort-ie die opmerking in een klantgesprek voorbijkomen, maar wát ze precies met AR ‘moeten’, is de grote vraag waarop de meeste klanten het antwoord niet weten. Sterker nog: veel klanten hebben geen idee van de mogelijkheden. Tijd om daar verandering in te brengen. We laten onze AR-expert aan het woord!

AR? Ja, AR. Oftewel augmented reality. De meeste mensen kennen de techniek wel van het bekende spel Pokémon Go, het televisieprogramma ‘De Perfecte Verbouwing’ of apps van grote merken. Denk aan de app van Ikea, waarmee je de hele productcatalogus zo je woonkamer in tovert, of die van Flexa, waarmee je kunt zien hoe een verfkleur op jouw eigen muren uitpakt. Het is allemaal AR. Een digitale laag over de echte wereld.

Het wordt de volgende digitale revolutie, zeg ik weleens. Want augmented reality mag dan wel al een poosje meegaan – al vanaf de jaren 90 zijn er volwassen toepassingen – de techniek wordt nu pas echt toegankelijk voor het grote publiek. Via het apparaat dat we altijd op zak hebben én steeds krachtiger wordt: de smartphone. Met 5G-internet is de weg voor AR straks helemaal vrij. 

Wie denkt dat het een ​​ver-van-mijn-bed-show is, heeft het dus mis. Naast spellen en apps wordt namelijk ook op social media al volop geëxperimenteerd met AR. Denk aan de bekende Snapchat-filters waarmee je je hoofd in een dier verandert, sproeten toevoegt, een andere haarkleur krijgt of een bril opzet, het is allemaal AR. Naast deze grappige gimmicks staat er een augmented reality bril op de hardware launch-kalender van Facebook. 

Merken verkennen steeds meer de potentie van augmented e-commerce en AR wordt een serieuze speler in de economie. PwC, een internationaal accountants- en belastingadviseursbedrijf, schreef zelfs in zijn rapport ‘Seeing is Believing’ dat verwacht wordt dat VR en AR in 2030 een bedrag van $1,5 biljoen bijdragen aan de wereldeconomie. Het is dus niet gek dat merken het gevoel hebben dat ze ‘er iets mee moeten’.

Maar ‘iets’ is breed. Heel breed. De opties zijn eindeloos. Terwijl merken vaak zelf niet thuis zijn in de wereld van AR en dus ook niet weten hoe ze de techniek voor hun kunnen laten werken, weet ik dat wel. Gesteund door een leger aan Juncies bedenken we altijd een passend concept. Of het nu over verpakkingen of (digitale) producten gaat. Ik help je graag! 

Benieuwd hoe jij augmented reality binnen jouw merk of bedrijf kunt toepassen? You know who to call. Ik kijk er naar uit!