junction

WhatsApp

Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!

06 38 348 489

Syrt: Een aangeboren oog voor plezier

We horen het je denken: wie zijn de Juncies die Junction tot Junction maken? Sommigen nieuw, anderen langzamerhand onderdeel van het meubilair. Sommigen vers van school, anderen met bakken ervaring. Juncies komen in alle soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben ieder een eigen specialisme. We stellen ze graag aan je voor!

Meet Syrt (33). Zelfbenoemd Jan Modaal, maar binnen Junction een fenomeen. Waarom? Da’s een vraag die z’n moeder, de juffen op de peuterspeelzaal en wij, zijn collega’s, allemaal kunnen beantwoorden. Meer dan eens hebben we de Syrt Experience mee mogen maken. Een trip waarin boerenverstand, een gevleugelde uitspraak hier of daar en één á twee (of toch tien) grapjes de basis vormen voor een pakkend creatief concept van onze art director in spé.

De drang om te maken

Syrt woont samen met kersverse vrouw Antine en pasgeboren zoontje Jarco in Franeker. Een klein kwartier verwijderd van Minnertsga, de plek van z’n roots. Daar zit hij nog diep in het verenigingsleven. Onder andere van de lokale VV, de kaatsclub en die van het dorpsfeest, waar hij samen met vrienden als zelfbenoemd artistiek leider de jaarlijkse optocht ontsiert. Het is tekenend voor Syrt. Want of het nu binnen of buiten werktijd is, altijd is er een drang iets te maken, om samen met anderen iets neer te zetten en betrokken te zijn. “Het voelt bijna vreemd het niet te doen.”

Die creatieve drang was er altijd al. “Op de peuterspeelzaal vertelden de juffen m’n moeder al dat ik oog voor detail had.” Een terechte observatie, die Syrt zou doorzetten. Zo begon hij na z’n middelbare de opleiding mbo Grafimedia in Drachten. Daar leerde hij z’n toekomstige werkgever al op een afstandje kennen. “Ik kwam dagelijks met de bus langs VosLibert (één van de drie fusiepartners achter Junction).” Een zaadje werd geplant en tijdens zijn hbo Communication & Multimedia Design (CMD) was de keuze voor een stageplek gauw gemaakt. Rond die tijd moest er ook worden afgestudeerd: “Maar daar kwam natuurlijk helemaal niks van.” Van uitstel kwam afstel en Syrt besloot orde op zaken te stellen. “Ik werd gevraagd nog even door te werken in de zomervakantie, maar daarna maakte ik met mezelf de afspraak eerst af te studeren en daarna terug te komen.”

Van metaaldetector naar art director

Eenmaal geslaagd, liep alles toch anders. Door een reorganisatie was er geen plek. In het hele werkveld eigenlijk niet. Daarom besloot Syrt z’n vakantiebaantje bij Meijer Metal fulltime te maken en daarnaast voor zichzelf te werken. “Maar al snel ontdekte ik dat beide tegelijk niet lukte en ik wilde meer dan alleen rijden op een heftruck.”

Daarom besloot hij vol voor z’n eigen ding te gaan. “En net toen ik begon, twee jaar na mijn stage, werd ik ineens gebeld door VosLibert met de vraag of ik zes weken lang voor ze wilde freelancen.” Tijdelijk dus, maar toen kwam de vacature voor een senior dtp’er vrij. Syrt zag zijn kans schoon, ook al was hij nog junior. Door goede gesprekken en vooral goede vriend (en collega) Onne Frits kreeg hij alsnog de kans, and the rest is history. Als dtp’er maakte Syrt zich InDesign, Illustrator en Photoshop helemaal eigen. “Dtp’en was misschien niet m’n ambitie, maar ik ben wel blij met m’n keuze. Het bood me de basis allround inzetbaar te worden.” Syrt wilde namelijk meer. Niet alleen uitvoeren, maar meer bedenken. Een jaar geleden zette hij daarom de volgende stap: de transitie naar art director.

Als art director gebruikt Syrt zijn aangeboren oog voor details dagelijks. Binnen en buiten werktijd, bewust en onbewust. “Een creatief concept voor een klant bedenken, begint met associëren.” En dat gaat altijd door: “Je ontwikkelt een sensor om alles om je heen op te nemen en te gebruiken. Of je het nu ziet, ruikt of voelt, het mooi vindt of juist niet om aan te zien. Dat is je haakje, de basis van je creatieve concept. De invalshoek waar een klant niet zelf op had kunnen komen.” Dat vermogen moet je wel blijven trainen: “Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze dingen bedenken onder de douche, maar dat kan niet de hele dag. Dat is ook de uitdaging: presteren wanneer daarom wordt gevraagd.” En die creativiteit is niet in een uurtarief te vangen: “Het gaat niet om die vier geplande uren in de agenda. Nee, we zijn er altijd mee bezig.” En wat Syrt betreft, begon de teller al te lopen op de peuterspeelzaal.

De rol van lol

Een goed creatief concept valt of staat met een goede sparringpartner. “Die geven je bevestiging of enthousiasmeren je een idee door te zetten.” Dat is ook wat Syrt energie geeft. Of het nu bij Junction of de lokale VV is. “Alleen zou ik het nooit kunnen doen. Samen maak je mooie dingen.” En mooie dingen maken, dat doet hij het allerliefst. Mét de nodige ambitie. Voor klanten groot en klein. Dat is ook wat hem een trotse Juncie maakt: “We werken niet alleen voor de slager om de hoek, maar houden ons ook bezig met zichtbare, grote en ambitieuze projecten in Fryslân.” Die ambitie illustreert het pandbedekkende spandoek voor Syrts lievelingsklant Cambuur misschien wel het beste. “Zo’n idee bedenk je maandagavond en vrijdag hangt het al. En dan worden ze ook nog eens kampioen. Mooier kan niet.” Uiteindelijk is Syrt z’n drijfveer simpel: “Als klanten enthousiast zijn over hun idee en er lol aan beleefd kan worden: count me in.”

Ondertussen zet Syrt zijn transitie naar art director vol enthousiasme en met verve voort. En dan? Is zijn einddoel dan bereikt? Nee, natuurlijk niet. Zo verdiept hij zich momenteel ook in webdesign en wil hij meer autonoom werk maken. Een duidelijke stip aan de horizon? Die is er: “Hoogwaardige ontwerpen, die je niet zomaar ergens anders ziet.” Oftewel: fasten your seatbelts, folks!