Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!
06 38 348 489Ze heten dan misschien wel ‘ghost buttons’, maar ze zijn zeker niet onzichtbaar en hebben al helemaal niet de vorm van een spook. Wat een ghost button dan wel is? Misschien ken je ze ook als ‘Hollow buttons’. Het zijn knoppen bestaande uit een simpele tekst omgeven door een dunne lijn, met een verder transparante vulling. Meestal zijn ze ook wat groter dan de gewoonlijke knoppen. In het voorbeeld hieronder herken je ze waarschijnlijk direct, ze zijn namelijk al een tijdje erg populair. Er is echter al zo lang als ze bestaan de discussie gaande of ze wel doen wat ze zouden moeten doen. Tja, wat moeten ze eigenlijk doen?
Een button is voornamelijk een onderdeel van functioneel design, en de vormgeving zou afhankelijk moeten zijn van zijn functie. De functie van een button in zijn simpelste essentie is dat er op geklikt moet worden, maar er komt natuurlijk meer bij kijken. Dit is allemaal afhankelijk van je doel, de functie en je designconcept. De ghost button is één van de vele mogelijkheden en zeker geen ‘one-and-only’ weg naar succes.
Ghost buttons zijn zo populair vanwege hun minimalistische en elegante stijl. Daarnaast geven ze een gevoel van vrijheid. Door hun transparantie gaan ze makkelijk op in de rest van je design en geven ze ruimte aan andere elementen. Dit is zowel een vloek als een zegen. Ghost buttons worden vaak gebruikt op websites die het volledige scherm willen benutten voor opvallende fotografie. Zo kan er toch een call-to-action aanwezig zijn op je pagina zonder dat je het beeld blokkeert. Ook simplistische websites die gebruik maken van minimal-design omarmen de ghost button. De button geeft een gevoel van rust en orde, en nodigt je uit om door te klikken op je eigen tempo. Niks vervelender dan een vette schreeuwerige knop die je opjaagt en het gevoel geeft dat ze je iets proberen te verkopen.
Zoals ik al zei kent deze rustige houding ook zijn keerzijde. Het transparante design gaat makkelijk op in andere elementen, en daarmee ook makkelijk verloren in de achtergrond. Dit kan leiden tot kelderende conversiecijfers en gefrustreerde bezoekers. Indien verkeerd geplaatst kan het voor onervaren bezoekers zelfs totaal onduidelijk zijn dat het hier om een knop gaat, in plaats van een omlijnde titel
Met een paar simpele tips en tricks kun je zelfs de transparante ghost button laten opvallen:
In het voorbeeld hieronder zien we dat de witte tekst verloren gaat op de lichte, zo goed als witte, achtergrondfoto. Hierdoor verliest de button zijn leesbaarheid.
Als je gebruik maakt van ghost buttons, zorg dan dat de button vrij staat van andere (klikbare) elementen. Zorg dat je ghost button geen competitie heeft en leid je bezoekers er visueel naartoe.
Houd de call-to-action van je button kort en duidelijk. De kracht van de button is zijn eenvoud en dit geldt ook voor de tekst. Geef er richting aan, zodat mensen weten dat het om een button gaat.
Dus om terug te komen op de vraag; doen ghost buttons hun werk, of zijn ze de ondergang van je conversies? Tuurlijk, het kan allemaal opvallender en overheersender. Maar wanneer correct gebruikt is het een kans om de nadruk niet alleen op je knoppen te leggen, maar ook op de inhoud die je probeert te verkopen.