junction

Is de structuur van jouw website optimaal?

De oplevering van je nieuwe website of webshop nadert. Samen met de ontwerper is nagedacht over een op conversies geoptimaliseerd ontwerp. De ontwikkelaar heeft de broncode zo clean mogelijk opgebouwd zodat de kans groot is dat je website goede rankings zal behalen in de zoekmachines. Alle functionaliteiten zijn uitvoerig getest en werken op de juiste manier. Je hebt bij de start van het project zelfs goed nagedacht welke zoekwoorden interessant voor jou zijn. Maar weet je ook zeker dat de structuur van de website optimaal is?

Waarom is een goede websitestructuur belangrijk?

  • Door een logische en heldere opbouw navigeert de bezoeker makkelijker door je website.
  • De zoekmachine kan de website makkelijker indexeren en het doorsturen van de link juice – de waarde van de webpagina – wordt sterk verbeterd.
  • Door een goede websitestructuur zul je meer van je webpagina’s terugvinden in hogere posities van de zoekmachines. Dus meer kans dat een bezoeker op een van je pagina’s landt.

Hoe jij een goede websitestructuur schrijft

Nadat de doelstellingen en de relevante zoekwoorden zijn vastgesteld is het zaak om de structuur van je website in kaart te brengen. Dit doe je al voordat de ontwerper aan de slag gaat met het ontwerp. Houd bij het maken van de websitestructuur rekening met de volgende aspecten:

  • Denk vanuit bezoeker: is het mogelijk om logisch door de website te navigeren?
  • Een optimale structuur bestaat uit niet meer dan drie lagen. Is er nog een extra niveau nodig? Hergroepeer de structuur dan opnieuw.
  • Analyseer voor welk zoekwoord(en) je elke pagina wilt laten ranken.
    Zorg voor logische namen van de menu-items. Zorg dat de bezoeker niet nadenken maar neem hem bij de hand.
  • Vergeet de interne linkstructuur niet: laat de pagina’s die een verband hebben met elkaar linken.

Kijk naar de schets die je zojuist gemaakt hebt. Herken je hierin een piramide? De kans is groot dat je de optimale structuur voor jouw website hebt geschetst.