fbpx

Google Analytics 4: een nog completer klantbeeld

Er is een nieuwe update in town, en niet zomaar één. Google Analytics, het bekendste online analyseprogramma, wordt geüpdate naar Google Analytics 4. De nieuwe Analytics werd al vanaf 2019 getest, maar is vanaf nu de nieuwe gouden standaard. Dit betekent ook dat voorganger Google Universal Analytics z’n beste tijd heeft gehad en op termijn wordt uitgefaseerd.

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

Wat de verschillen tussen Google Universal Analytics en Google Analytics 4 zijn? De Analytics-routiniers onder ons merken ze ongetwijfeld snel op. Je ziet ze namelijk meteen. Bij de accountinstellingen zie je niet langer drie, maar slechts twee kolommen. Eerst vond je hier account, property en dataweergave, nu alleen die eerste twee. Dataweergave is vervangen door gegevensstream en valt nu onder property.

Maar dat was nog maar het topje van de ijsberg. Er is namelijk nog veel meer veranderd. Zeker als het gaat om de nieuwe en verbeterde functionaliteiten, die nodig waren om een nog completer klantbeeld te bieden. We leggen de belangrijkste veranderingen aan je uit!

Cross-platform tracking & reporting

Met GA4 kan je nu binnen één ‘property’ data verzamelen voor websites en mobiele apps. De verzamelde data wordt berekend per bezoeker door een unieke user ID. Dit betekent dat de data van dezelfde gebruiker, die op verschillende platforms verzameld is, in één overzicht beschikbaar is.

Event tracking

Standaard events zoals scrolls, telefoon of email clicks, video tracking en downloads werden ingesteld door Google Tag Manager of stukjes code. No more! Dit kan nu direct via GA4 worden geïmplementeerd. Bovendien is er veel minder vertraging, waardoor conversies en events sneller zichtbaar zijn in de resultaten. Bij Google Universal Analytics kon dit tot wel een dag duren, een hele verbetering dus.

Verdere integratie met Google Ads

Met GA4 wordt er nog beter rekening gehouden met je doelgroep. Zo kunnen bezoekers automatisch van je retargeting-lijst worden afgehaald wanneer ze een handeling op je website hebben uitgevoerd, zoals een conversie, wat weer scheelt in de kosten. Daarnaast rapporteert GA4 de acties van Youtube engaged views, zowel in-app als op het internet.

ROI verbeteren door predictive measurements

De nieuwe Analytics waarschuwt je automatisch voor belangrijke trends in je gegevens, zoals een groter wordende vraag naar bepaalde producten, door veranderende behoeften van je doelgroep. Het helpt je zelfs te anticiperen op toekomstige acties van je (potentiële) klanten. Zo kan GA4 de kans op klantverloop berekenen, waardoor je efficiënter kunt investeren in het behoud van die klanten.

Customer Lifecycle Reporting

Van acquisitie tot conversie en retentie: met de nieuwe Analytics begrijp je je klanten beter van begin tot eind. Dankzij GA4 anticipeer je gemakkelijk op veranderende klantbehoeften. Met de mogelijkheid realtime beslissingen te nemen, kan je nieuwe klanten voor je winnen én behouden. Voor meer overzicht zijn de rapportages vereenvoudigd. Zo vind je intuïtief marketinginzichten op basis van het klanttraject waarin je geïnteresseerd bent. Daardoor is het mogelijk nieuwe klanten te genereren in het gebruikersacquisiterapport. Kijk je in de engagement- en retentierapporten dan krijg je inzicht in de acties die deze klanten ondernemen en zie je of ze blijven hangen na een conversie.

De Analysis Hub

Last, maar zeker not least: de Analysis Hub. Hiermee heb je snel toegang tot alle analyses die je hebt gemaakt of die met je zijn gedeeld. Binnen de Analysis Hub zijn diverse templates beschikbaar waarin je alle mogelijke funnels, bezoekersstromen en andere inzichten op maat kunt visualiseren.

Het moge duidelijk zijn: Google Analytics 4 maakt het leven van een online marketeer een stuk makkelijker én heeft de potentie veel resultaat op te leveren. Benieuwd wat wij hiermee voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.