Google for Jobs is aan zijn tour d’Europe begonnen. Eerder werd het nieuwe e-cruitmentplatform al op de markt gebracht in Noord- en Zuid-Amerika. Op 25 augustus rolde techgigant Google G4J ook in Europa uit. Wat het is en hoe je er het maximale uithaalt? Dat leggen we je uit.
We horen het je denken: wat heeft Google nu weer bedacht? In dit geval een vacature-tool, die solliciteren voor zowel werkzoekenden als recruiters makkelijker én sneller maakt.
Vanaf nu krijg je met zoekopdrachten als ‘vacature monteur’ of ‘vacatures Leeuwarden’ ook resultaten van Google for Jobs. In de organische resultaten zie je onder andere de functietitel, locatie, datum van plaatsing, het aantal contracturen en de naam van het bedrijf dat de vacature heeft uitgezet. Om te vinden wat je zoekt, kun je filteren op specificaties als werkveld, locatie, plaatsingsdatum, dienstverband en werkgever.
Klik je als werkzoekende op een van de binnen Google for Jobs gevonden vacatures, dan krijg je eerst een kort overzicht te zien met een korte functieomschrijving. Klik je op die omschrijving, dan kom je bij de volledige omschrijving terecht waar een knop met ‘solliciteer via’ je naar de site brengt waarop de vacature is geplaatst. Just to be clear: solliciteren gebeurt dus niet op Google for Jobs, maar op de website waar je naar wordt verwezen.
Wanneer je als bedrijf een vacature rechtstreeks op G4J wilt plaatsen, moet deze aan een aantal punten voldoen. We nemen het rijtje met je door:
Om erachter te komen of de structured data juist is geïmplementeerd, heeft Google een handigheidje bedacht: de structured data testing tool. Wanneer je in die tool de URL van de vacaturepagina plaatst, wordt duidelijk of jouw vacature in aanmerking komt voor de uitgebreide zoekresultaten en daarmee Google for Jobs. Klopt er iets niet of ontbreekt er informatie? Dan geeft Google een waarschuwing of foutmelding bij het desbetreffende stukje informatie.
Grofweg 73% van de werkzoekenden start een sollicitatie door te googlen. We hoeven je dus niet uit te leggen dat het als werkgever waardevol is om zichtbaar te zijn op Google.
Om te zorgen dat werkzoekenden relevante vacatures goed kunnen vinden, heeft G4J het gebruik van het platform voor werkzoekenden zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Zo is de tool slim genoeg om synoniemen of verkeerd gespelde woorden te herkennen.
Ook handig: G4J is één platform. Dat bespaart werkzoekenden een lange zoektocht waarbij ze verschillende websites één voor één moeten afgaan op zoek naar vacatures, verschillende accounts moeten aanmaken én moeten inloggen op verschillende portalen. Eén platform is dus een stuk efficiënter en bespaart veel tijd. Dat de tool een goede aanvulling is, wordt bevestigd door het feit dat grote spelers als LinkedIn er al gebruik van maken.
Om je vacature net dat beetje extra te geven, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
Of je nu werkzoekende of recruiter bent: Google for Jobs is hét centrale e-cruitmentplatform om van te profiteren. Benieuwd wat wij hiermee voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.