fbpx

Google for Jobs: e-cruitment at its finest

Google for Jobs is aan zijn tour d’Europe begonnen. Eerder werd het nieuwe e-cruitmentplatform al op de markt gebracht in Noord- en Zuid-Amerika. Op 25 augustus rolde techgigant Google G4J ook in Europa uit. Wat het is en hoe je er het maximale uithaalt? Dat leggen we je uit.

Wat is Google for Jobs?

We horen het je denken: wat heeft Google nu weer bedacht? In dit geval een vacature-tool, die solliciteren voor zowel werkzoekenden als recruiters makkelijker én sneller maakt.

Vanaf nu krijg je met zoekopdrachten als ‘vacature monteur’ of ‘vacatures Leeuwarden’ ook resultaten van Google for Jobs. In de organische resultaten zie je onder andere de functietitel, locatie, datum van plaatsing, het aantal contracturen en de naam van het bedrijf dat de vacature heeft uitgezet. Om te vinden wat je zoekt, kun je filteren op specificaties als werkveld, locatie, plaatsingsdatum, dienstverband en werkgever. 

Klik je als werkzoekende op een van de binnen Google for Jobs gevonden vacatures, dan krijg je eerst een kort overzicht te zien met een korte functieomschrijving. Klik je op die omschrijving, dan kom je bij de volledige omschrijving terecht waar een knop met ‘solliciteer via’ je naar de site brengt waarop de vacature is geplaatst. Just to be clear: solliciteren gebeurt dus niet op Google for Jobs, maar op de website waar je naar wordt verwezen.

Hoe kom je in aanmerking voor Google for Jobs?

Wanneer je als bedrijf een vacature rechtstreeks op G4J wilt plaatsen, moet deze aan een aantal punten voldoen. We nemen het rijtje met je door:

  1. Je vacaturepagina moet indexeerbaar zijn. Dit houdt in dat Google je pagina kan ophalen, bestuderen en toevoegen aan zijn index en database. Daarvoor moet de vacaturepagina zichtbaar zijn in de sitemap.
  2. De vacature moet voorzien zijn van structured data. Dat is een stukje code dat Google helpt aan te geven wat er op de pagina is te zien. De meest gangbare vorm hiervoor is JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data, een methode om linked data over te dragen via JSON).
  3. Informatie die de structured data weergeeft, moet terugkomen op de vacaturepagina. Dit zijn de velden die verplicht ingevuld moeten worden, zoals de functietitel, functieomschrijving, bedrijfsnaam en adresgegevens, de URL, plaatsingsdatum en vervaldatum (de uiterste datum om te solliciteren). Daarnaast zijn er ook nog de optionele velden, zoals salaris, type, identifier (zoals een vacaturenummer), locatievoorwaarden en het bedrijfslogo. 

De structured data testing tool

Om erachter te komen of de structured data juist is geïmplementeerd, heeft Google een handigheidje bedacht: de structured data testing tool. Wanneer je in die tool de URL van de vacaturepagina plaatst, wordt duidelijk of jouw vacature in aanmerking komt voor de uitgebreide zoekresultaten en daarmee Google for Jobs. Klopt er iets niet of ontbreekt er informatie? Dan geeft Google een waarschuwing of foutmelding bij het desbetreffende stukje informatie.

Wat is het voordeel van Google for Jobs?

Grofweg 73% van de werkzoekenden start een sollicitatie door te googlen. We hoeven je dus niet uit te leggen dat het als werkgever waardevol is om zichtbaar te zijn op Google. 

Om te zorgen dat werkzoekenden relevante vacatures goed kunnen vinden, heeft G4J het gebruik van het platform voor werkzoekenden zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Zo is de tool  slim genoeg om synoniemen of verkeerd gespelde woorden te herkennen. 

Ook handig: G4J is één platform. Dat bespaart werkzoekenden een lange zoektocht waarbij ze verschillende websites één voor één moeten afgaan op zoek naar vacatures, verschillende accounts moeten aanmaken én moeten inloggen op verschillende portalen. Eén platform is dus een stuk efficiënter en bespaart veel tijd. Dat de tool een goede aanvulling is, wordt bevestigd door het feit dat grote spelers als LinkedIn er al gebruik van maken. 

Hoe haal je alles uit Google for Jobs?

Om je vacature net dat beetje extra te geven, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Focus op de functietitels en wees creatief met je functieomschrijving. Het volledige resultaat wordt niet gelijk weergegeven, dus zorg ervoor dat je mensen in de eerste regels gelijk triggert om verder te klikken.
  2. Maak niet alleen gebruik van de verplichte velden, maar ook de optionele velden. Op deze manier word je sneller beloond met een hogere positie en presenteer je een beter beeld van de vacature en jouw bedrijf.
  3. Zorg ervoor dat je vacaturepagina goed is ingericht. Hoe langer een bezoeker op je pagina blijft plakken, hoe beter je zichtbaarheid wordt bij Google for Jobs.

Of je nu werkzoekende of recruiter bent: Google for Jobs is hét centrale e-cruitmentplatform om van te profiteren. Benieuwd wat wij hiermee voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.