Wil je een niet-gerobotiseerde persoonlijke tekst?

Onze copywriters helpen je graag verder!

Neem contact op
junction

WhatsApp

Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!

06 38 348 489

Het risico van AI-generated content

Als een robot binnen no-time de meest fenomenale teksten de wereld in katapulteert, hebben we dan nog wel copywriters nodig? De afgelopen jaren is AI generated content steeds beter én toegankelijker geworden. Met slechts een paar regels input rolt er een complete tekst uit de AI generator. Door deze teksten toe te voegen aan je website, zou je sneller en hoger scoren in de zoekresultaten. Tenminste, dat is de bedoeling…

Hoe werkt AI-generated content?

Je hebt de term ‘AI’ (artificial intelligence) vast wel eens horen vallen. Hiermee wordt in feite de intelligentie van machines bedoeld. Een robot met AI is in staat zelfstandig beslissingen te nemen. Ze laten zich hierbij leiden door data en algoritmes. Een AI contentgenerator werkt op dezelfde manier: via verschillende online aanbieders zoals Copy Shark en Jasper kun je voor een relatief klein bedrag automatisch teksten voor onder meer blogs, productinformatie, advertenties, mails en meer genereren.

Wat vindt Google van AI-generated content? 

In de “Google Search Central SEO office-hours hangout” van 1 april 2022 gaf John Mueller, de SEO-autoriteit van Google, aan dat het Google-algoritme AI-generated content als spam beschouwd en de generator in strijd is met de Google Webmaster Guidelines. Of het algoritme van Google slim genoeg is om het verschil tussen een AI-tekst en een door een mens geschreven tekst te herkennen, kan Mueller nog niet bevestigen. Maar wanneer Google opmerkt dat een tekst automatisch gegenereerd is, komt het ‘webspamteam’ volgens Mueller in actie. En dat kan nadelige gevolgen hebben voor de  website waar het gepubliceerd is. 

Het blijft volgens John Mueller een kat-en-muis-spel. Sommige gebruikers komen ermee weg, totdat het webspamteam weer een inhaalslag maakt. Wetende hoe geavanceerd het algoritme van Google is, zou je er haast vanuit mogen gaan dat ze spam weten te detecteren. Het inzetten van AI content neemt hoe dan ook een risico met zich mee. Aan gebruikers de vraag of ze dat risico willen lopen. 

Waarom bestraft Google AI-generated content?

In de Google Search Central-documentatie geeft Google duidelijk aan dat ze niet willen dat met behulp van automatisch gegenereerde content de zoekresultaten gemanipuleerd kunnen worden: “Het is de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.” Daarbij is het van groot belang dat gebruikers van de zoekmachine een zo goed mogelijke ervaring hebben. En dat is precies de reden waarom AI-toepassingen een risico kunnen vormen. Reeds geschreven content is in de meeste gevallen niet uniek, waardoor het in de ogen van Google weinig toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker. Daarnaast kan een AI niet verantwoordelijk worden gehouden voor de content die het uitbrengt, waardoor het risico op fake nieuws toeneemt.

Hoe kun je AI generated content wel gebruiken?

Toch aan de slag met AI generated content? Gebruik het dan ter inspiratie. Wanneer je als copywriter last hebt van een writer’s block, je niet weet welke richting je moet kiezen of als je huidige tekst nog net iets uitgebreider moet, dan kun je prima gebruik maken van AI tools. Zolang je er maar voor zorgt dat je de tekst vanuit de tool niet rechtstreeks overneemt, maar in je eigen woorden verwoord.