fbpx

Hoe wij onze kernwaarden waardevol maakten

Zoals organisaties een paar jaar terug schoorvoetend aan een Facebookpagina begonnen (“Iedereen doet het, dus wij zullen er ook wel wat mee moeten”), zo lijken ze zich nu massaal te storten op de wereld van kernwaarden. Het gebeurt niet zelden dat een directie bedenkt dat ‘samenwerking’ en ‘openheid’ passen bij de kern van de organisatie, er een keer iets gepresenteerd wordt, de kernwaarden misschien zelfs een plekje op de website krijgen en er daarna precies niks meer mee gebeurt. Dit terwijl kernwaarden zo belangrijk zijn. Ze zeggen namelijk iets over waarom en hoe je dingen doet. Juist daarom is het van groot belang dat medewerkers betrokken worden in het definiëren van deze waarden. Het mooie is: kernwaarden zitten altijd al in je organisatie. Je moet ze alleen even zien te vinden.

Kernwaarden bepalen als nieuwe organisatie

Op 1 januari 2019 werden JUNCTION Creative Group, in2media en Friks officieel één Junction creative + digital agency. Dat betekende niet alleen dat we een nieuwe huisstijl, website en werkwijze nodig hadden, maar ook dat we te maken kregen met een nieuwe mentaliteit en cultuur. Waar we als losse organisaties onze kernwaarden misschien zo op konden dreunen, stonden we nu voor een uitdaging: hoe bepalen we onze gezamenlijke waarden? 

Samen op zoek

Onze enige echte ‘Chief Happy Work’ Teun wist er wel raad mee. Hij organiseerde een sessie vol creatieve spelvormen waarin we met elkaar spraken over wat we belangrijk vinden. Daar kwam een mooi rijtje waarden uit:

  • Open: We staan voor openheid in denken, doen, durven. We behandelen mensen als gelijken en staan open voor ieders talenten. 
  • Energie: Werken vanuit een positieve mindset. 
  • Groei: We blijven leren om steeds beter te worden. 
  • Samen: We bundelen krachten vanuit verschillende disciplines, binnen de organisatie en met onze klanten. 
  • Betrokken: Onze mensen op één, dan komt de rest vanzelf. We voelen ons betrokken bij ons werk. 

Kernwaarden in de stijl van Junction

Maar als je bepaald hebt wat belangrijk is, volgt de grootste uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat de boodschap overkomt op de werkvloer? Wij besloten het in handen te leggen van ons creatief team. Zij vertaalden de waarden naar statements. ‘Open’ werd ‘Kom maar door!’, ‘Energie’ werd ‘Mopperen doe je maar op vakantie’, ‘Groei’ werd ‘Pas op, morgen zijn we nog beter!’, ‘Samen’ werd ‘High fives boven self fives’ en ‘Betrokken’ werd ‘Yes, we care!’. En reken maar dat we niet kinderachtig hebben gedaan over het formaat waarin die zinnen door ons kantoor kwamen te hangen…

Ieder z’n manier

Kernwaarden in formaatje olifant door je kantoor verspreiden past niet bij iedere organisatie. Wil je ook aan de slag met kernwaarden? Denk dan als team goed na over wat voor mensen er bij je werken en hoe je ze het beste kunt bereiken en raken. Heb je daar hulp bij nodig, dan weet je nu wat we bij Junction zeggen: Kom maar door!