junction

HTTP versus HTTPS

Wat is het verschil tussen HTTP en HTTPS en wat is de invloed op SEO?

HTTPS: je ziet het steeds vaker terugkomen in je browser. Maar waar staat deze term voor en wat is eigenlijk het verschil met HTTP? Het verschil zit hem in de ‘S’, wat staat voor secure, oftewel veilig. De volledige term HTTPS staat voor “Hyper Tekst Transfer Protocol Secure”.

HTTPS is net als HTTP een manier om gegevens te versturen via internet. Het verschil zit het hem echter in het versleutelen van gegevens die verstuurd worden. Iemand die de gegevensstroom onderschept, kan bij HTTP zien wat er wordt verstuurd. Bij HTTPS kunnen deze gegevens niet worden ingezien. Althans, de persoon ziet de versleutelde gegevens wel, maar kan deze niet ontcijferen, waardoor deze gegevens dus niet in handen van een ander kunnen komen. Op deze manier worden de gegevens veilig overgedragen. HTTPS wordt voornamelijk gebruikt bij betalingstransacties met creditcard, bij internetbankieren en bij het uitwisselen en opslaan van privacy-gevoelige informatie zoals NAW-gegevens. Alle bank- en verzekeringszaken zijn tegenwoordig allemaal online te regelen, waarbij veiligheid en privacy prioriteit nummer één zijn.

Google beloont websites met HTTPS met een hogere ranking in de zoekresultaten

Onlangs kondigde Google aan dat het overstappen naar HTTPS (het toevoegen van een SSL-2048-bits sleutelcertificaat) je website of shop beloont met hogere posities in de organische zoekresultaten. Tot op heden gaat dit nog om een klein rankingvoordeel; HTTPS wordt in eerste instantie een klein signaal in het gehele algoritme. Maar pas op! Google geeft aan dat de invloed van HTTPS op de ranking op korte termijn zal toenemen omdat ze website-eigenaren willen aansporen om massaal over te stappen van HTTP naar HTTPS. Op deze manier wil Google de veiligheid op internet verbeteren. Een HTTPS-website zal dus in de toekomst een hogere ranking krijgen dan wanneer er HTTP wordt gebruikt.

Overstappen op HTTPS

Het overstappen naar HTTPS is een technische ingreep waarbij het belangrijk is om de juiste stappen te ondernemen waarbij de ranking van de website behouden blijft. Hierbij is het belangrijk dat Google juist communiceert met de verhuizing van HTTP naar HTTPS en dat er onder andere een volledig migratieplan wordt opgezet met daarin de HTTP- naar HTTPS-verwijzingen. Bij een nieuwe website is het slim om voor HTTPS te kiezen, gezien de stijgende invloed van HTTPS op de ranking in Google.

Het is ook mogelijk om bestaande websites over te zetten van HTTP op HTTPS. Deze overstap zal in de nabije toekomst voor een verbeterde ranking in Google zorgen.