junction

Zo zet je je doelgroep in beweging met motion

Communicatie op beeldschermen krijgt meer en meer de overhand. En met de opkomst van de ‘beeldschermgeneratie’ wordt dat alleen maar erger. En dat zien wij als positief, want een groot voordeel is dat communicatie veel rijker wordt. Naast beeld en tekst, kunnen we ook geluid en beweging (motion) gebruiken.

De impact van video en animatie

Het menselijk brein houdt van nature van tekst gekoppeld aan bewegend beeld en geluid. Op social media grijpen filmpjes eerder onze aandacht. Een video of animatie in een presentatie boeit je publiek meer. En iets ingewikkelds uitleggen met een zogenaamde ‘explainimation’ of ‘how to’ video zorgt dat je het sneller begrijpt.

Motion in customer journey

Het succes van je video of animatie hangt nauw samen met de inzet ervan op het juiste moment in de customer journey (klantreis). Welke informatie is voor de kijker relevant en op welk moment?

In de awareness fase wil je vooral werken aan ‘brand love’ en bouwen aan merkbekendheid. Denk daarbij eens aan een geanimeerd logo om video’s en animaties te ‘branden’. Vertel verhalen die mensen je merk intrekken. Verhalen die aanspreken, herkenbaar zijn en die je wilt delen.

Tijdens de consideration fase kun je wat dieper op je product of dienst ingaan. Bijvoorbeeld met een uitleganimatie. Overweeg ook eens een mooie 3D-animatie van je product. Deze kun je op heel veel manieren inzetten en steeds opnieuw gebruiken.

Wanneer potentiële kopers zich in de fysieke of digitale koopomgeving begeven, kun je motion gebruiken om hun aandacht te vestigen op jouw product. Met korte, simpele filmpjes die de productvoordelen nog eens extra uitlichten.

De klantreis houdt natuurlijk niet op na de aankoop. In de retention fase geef je een positieve klantervaring mee door extra informatie te geven over het product. Je kunt een ‘how-to’ video inzetten voor de gebruiksaanwijzing. Experimenteer eens met nieuwe technologieën zoals AR en VR. Daarmee creëer je op een leuke innovatieve manier veel impact.

Call to action

Kortom, in de hele klantreis kun je met motion klantervaringen rond jouw product of dienst optimaliseren. Vergeet niet je video of animatie altijd af te sluiten met een goede call to action. Wat wil je dat de kijker doet nadat ze jouw video of animatie hebben gezien? Koppel een call to action button of link aan jouw video of animatie, zodat de kijker over kan gaan naar de gewenste vervolgstap.