fbpx

Ondernemen tijdens de coronacrisis: een logboek

Het is zondagavond 15 maart. Zojuist is aangekondigd dat alle horecagelegenheden de deuren moeten sluiten. Ik heb die middag, tijdens een rondje door de stad, nog een kop koffie gedronken bij het Douwe Egberts Café aan het Ruiterskwartier in Leeuwarden. Het café is me niet onbekend, want Patrick van Erven (mede-eigenaar van Junction) is eigenaar. Deze maatregel kan niet anders dan een grote klap zijn. Van honderdtwintig zitplekken binnen en zestig buiten, naar nul. Ik voel met hem mee en app hem om 18.33 uur. Je kunt veel van Patrick vinden, maar strijdvaardig is-ie zeker. Een paar appjes en twee keer knipperen later heeft zich een speciale eenheid gevormd, online welteverstaan. Team Junction trekt ten strijde.

15 maart, 20.00 uur

We bedenken een plan: om de eerste klappen op te vangen zetten we een tegoedbonnenactie op. Vaste gasten en andere fans van het café kunnen via een Bunq-link (jeweetwel, de bank) een bedrag overmaken. Dat tegoed wordt 20% meer waard zodra het café weer open mag. Patrick zet een Bunq-link op, vormgever Esther zorgt voor beeldmateriaal en ik schrijf de tekst.

15 maart, 21.01 uur

We plaatsen het bericht op Facebook, Instagram en Patrick’s persoonlijke LinkedIn. Het DE-café heeft veel fans en de reacties zijn hartverwarmend. Het bericht wordt op Facebook 53 keer gedeeld en wordt door meer dan 22 duizend mensen gezien. 417 mensen klikken op de link. Via Instagram komt daar nog eens een heel aantal reacties bij. Ons webcareteam reageert via ons monitoringssysteem Falcon op alle vragen die binnenkomen. 

15 maart, 21.45 uur

Patrick piekert verder. Die tegoedbonnen en de bezorgservice via Thuisbezorgd helpen een beetje, maar niet genoeg voor een paar weken. Hoe houd je de cashflow op peil in deze tijd? Patrick komt op het idee de digitale bestelzuil, die normaal boven in het café staat, buiten te zetten. Esther begint met het ontwerp van een poster en een vloerzeil, zodat het goed zichtbaar is dat mensen hier contactloos kunnen bestellen. 

16 maart, 7.15 uur

Zoals elke ochtend start Patrick het café op. Dit keer voegt hij er een sprintje naar de bovenverdieping aan toe. Met bestelzuil komt hij naar beneden. 

16 maart, 9.00 uur

Het internet buiten is geregeld en de bestelzuil is geïnstalleerd. Mensen kunnen er met een druk op de knop voor zorgen dat hun eten of drinken buiten – contactloos – wordt bezorgd. 

16 maart, 10.15 uur

Het videoteam van Junction arriveert. De mannen maken een korte video met uitleg over de zuil die ze die middag zullen editen. 

16 maart, 16.45 uur

De poster en het vloerzeil worden geleverd.  

16 maart, 21.00 uur

De video staat live. We blijven actief reageren op alle reacties van fans. We gebruiken 50 euro om de video twee dagen te promoten onder Leeuwarders op Instagram en Facebook. We bereiken daarmee 29.968 personen binnen de doelgroep.

17 maart, 14.26 uur

Onze vrienden van de Haan Reclame willen wel voor een raamsticker zorgen. Dat het Douwe Egberts Café nog open is, mag best een beetje opvallen. Esther levert een ontwerp aan.

17 maart, 17.40 uur

Het raam van de gehele bovenverdieping wordt bestickerd. 

18 maart, 20.03 uur

Patrick plaatst een artikel over zijn tegenvallende ervaringen met Thuisbezorgd op zijn LinkedIn. 

19 maart, 9.07 uur

Ik verstuur het persbericht (dat mijn collega Lydia schreef) met foto’s naar de Leeuwarder Courant. Getiteld: Douwe Egberts komt met creatieve oplossing tijdens coronacrisis. 

19 maart, 13.35 uur 

De leverancier van de bestelzuil stuurt een mail waarin hij de mogelijkheid benoemt om zelf een webshop te openen, op basis van de informatie in de bestelzuil. Patrick reageert positief.

22 maart, 11.17 uur 

De webshop staat live. Nog niet optimaal, maar mensen kunnen nu in elk geval bestellen zonder Thuisbezorgd te gebruiken.

24 maart, 12.45 uur

Yes! We zijn gespot in de Leeuwarder Courant. Niet met onze foto, maar ach, een gegeven paard…

En door…

Laat ik er nog maar een cliché in gooien: het is een rare tijd. Lang niet alle ondernemingen zullen deze crisis overleven. Des te meer reden om de komende tijd alle zeilen bij te zetten en met creatieve oplossingen te komen. Wie nu het hoofd boven water houdt of zich zelfs in de picture weet te spelen, floreert na de crisis. Makkelijk wordt het niet, maar we doen ons best. Niet alleen voor het Douwe Egberts café, maar voor alle ondernemingen. Zo voorzien we wakker liggende ondernemers sinds kort van gratis advies. 

En, heb je vanuit je thuiskantoor ineens zin in een goede bak koffie? Dan weet je wat je te doen staat.