fbpx

Rienk: Supportsuperman

We horen het je denken: wie zijn de Juncies die Junction tot Junction maken? Sommigen nieuw, anderen langzamerhand onderdeel van het meubilair. Sommigen vers van school, anderen met bakken ervaring. Juncies komen in alle soorten en maten. Maar één ding hebben ze gemeen: ze hebben ieder een eigen specialisme. We stellen ze graag aan je voor!

Wel eens een mail naar support@junction.nl gestuurd? Grote kans dat je dan contact hebt gehad met supportmanager Rienk (39), ook wel onze officieuze CTO, volgens Gripp. “Of die titel zo accuraat is, weet ik niet. Ik doe echt van alles en nog wat.” Rienk, jack of all trades, is de bescheidenheid zelve. Wat hij ‘van alles en nog wat’ noemt, is wat klant en collega elke dag weer uit de digitale brand helpt.

Home is where Henk is

Maar mocht het onmogelijke dan toch gebeuren en is Rienk niet meer bereikbaar via Slack, Zoom, mail of telefoon, dan moet je afreizen naar het pittoreske Kollum. Daar woont hij samen met vrouw Sylvia en labrador Henk. Net als bijna alle andere collega’s werkt Rienk sinds een aantal maanden thuis. En er is één gezinslid dat daar volop van profiteert: hond Henk. Er met Henk op uit is een van Rienks favoriete bezigheden. Maar Henk wordt niet  alleen door zijn baasjes overspoeld met aandacht; ook door zijn fans. @labradorhenk heeft namelijk al zo’n duizend volgers op Instagram. “…Waarvan de eerste achthonderd in z’n puppytijd,” aldus Rienk.

Autodidact in alles

Waar de groeicurve van Henk’s fanbase lijkt te stagneren, geldt dat niet voor de leercurve van Rienk. Zo beweegt hij zich al twaalf jaar in alles wat met websites te maken heeft. Eerst tien jaar bij Friks, nu alweer twee bij Junction. Het begon ooit met een stage bij Creative Industries. “Dat ging failliet en toen besloten Jochem (een van de vier Junction-kapiteinen) en ik voor onszelf te beginnen. Zo werd Friks geboren.” Daar leerde Rienk de kneepjes van vele vakken, en dat vooral autodidactisch. “Wanneer ik niet wist hoe iets gehost of geprogrammeerd moest worden, leerde ik het mezelf.” Dat constante aanpassingsvermogen komt hem nu heel goed van pas. 

Snel schakelen is namelijk Rienk’s specialiteit. Daarbij wordt hij goed geholpen door verschillende programma’s: “Ik kan niet zonder Gmail, Filezilla, Sublime en Freshdesk. Met die laatste handel ik technische vragen chronologisch af. ”De vragen variëren van iets kleins als niet-werkende mails tot iets ingrijpends als een webshop die ‘down’ is, waardoor klanten omzet mislopen. “Aan mij de taak de belangrijkste er snel uit te vissen.” 

Altijd bereikbaar

CTO, programmeur of online marketeer, een vleugje kennis van WordPress en Shopware hier en een beetje Magento, SEO, SEA en Photoshop daar: Rienk heeft om het moment een andere pet op. “En zodra het technisch of ingewikkeld wordt, schakel ik een specialist in.” Zo heeft hij veel aan z’n rechterhand Thomas: “Ik kan wel code lezen, maar zodra het probleem dieper ligt, is Thomas m’n man.” Als Thomas Rienk’s rechterhand is, dan is z’n telefoon z’n linker. “Met mijn werk moet je niet bang zijn de telefoon op te pakken. Wil je iets snel oplossen? Bellen.” 

‘s Nachts wordt weliswaar niet gebeld, maar dat betekent niet dat de telefoon stilligt. Zo krijgt Rienk tot in de late uurtjes sms’jes wanneer een server uitvalt. Geen nieuws is dus goed nieuws: “En als je niks van klanten hoort, weet je dat het goed zit.” Maar soms bellen klanten wél met goed nieuws: “Dan vertellen ze je hoe blij ze zijn met wat je geleverd hebt. Dan voel ik me trots.”

Nooit te oud om (nóg meer) te leren

Na twaalf jaar is Rienk nog lang niet uitgeleerd. Dat schrijft hij grotendeels toe aan z’n collega’s: “Zij inspireren me dagelijks. Er lopen hier veel creatieve geesten rond. Dat vind ik mooi om te zien, het motiveert me om te blijven leren.” Wat hij dan precies wil leren? “Op dit moment ben ik veel bezig met de strategische voordelen van online marketing.” En daarbij denkt hij niet alleen na over z’n eigen groei. “We hebben een mooi team met veel creativiteit, als we nog meer samenwerken, kunnen we met z’n allen nog meer voor elkaar en de klant betekenen.” Want net als Rienk zijn ook de andere Juncies nooit uitgeleerd en proberen we iedere dag verwachtingen te overtreffen.