fbpx

Het See-Think-Do-Care-model voor een succesvolle onlinecampagne

see-think-do-care

Je kent het vast wel, je bent online aan het zoeken naar nieuwe schoenen. Je bent aan het browsen op die ene grote webshop en stopt een paar sneakers in je digitale winkelmandje. Toch nog even verder vergelijken. Later zie je op Facebook een advertentie voorbijkomen van, jawel, een paar sneakers. Deze advertenties zijn een voorbeeld van retargeting; het opnieuw benaderen van je doelgroep. Retargeting is een belangrijke tactiek die veel gebruikt wordt. En met een reden, want hij werkt! Tenminste, als je hem op de juiste manier toepast. 

Maar hoe zorg je er nu voor dat je je advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep laat zien? Daarvoor gebruiken wij het See-Think-Do-Care-model van Google. Ons ‘geheim’ voor een succesvolle campagne. 

Het kopen van schoenen bestaat niet alleen uit het moment dat je de schoenen in je winkelmandje gooit. Deze beslissing is een onderdeel van de klantreis. Het See-Think-Do-Care-model van Google helpt online marketeer om deze klantreis goed in kaart te brengen en in te spelen op de behoefte van de klant.

SEE – In de See-fase draait het om het creëren van naamsbekendheid. Je doelgroep zijn mensen die misschien wel interesse hebben, maar nog geen koopintentie. Dit is de meest brede/grote doelgroep van de funnel. Je wilt ervoor zorgen dat je bij deze doelgroep top-of-mind bent, dat er aan je gedacht wordt wanneer iemand overweegt een aankoop te doen. In deze fase is bijvoorbeeld social advertising of display advertising heel geschikt.

THINK – In de Think-fase bevindt je doelgroep zich in een oriënterende fase. Er is dus al een aankoopbehoefte. De mensen die je in deze fase bereikt hebben eerder interesse getoond, zijn misschien al op je website geweest en zijn je aan het vergelijken met concurrenten. In deze fase is de doelgroep actief op zoek naar informatie. Campagnes die we hiervoor kunnen inzetten zijn bijvoorbeeld: Google Ads, Google Shopping, social advertising en zoekmachine optimalisatie.  

DO – In de Do-fase is het tijd om over te gaan op actie. Deze fase draait om de conversies. Met een overtuigende landingspagina met een duidelijke call-to-action wil je in deze fase je doelgroep overtuigen om voor jou te kiezen. De campagnes die we in deze fase inzetten bevatten een activerende boodschap en kunnen ingezet worden op bijvoorbeeld social kanalen, Google Ads, display advertenties (met retargeting) of door middel van e-mailmarketing.

CARE – De Care-fase is ook belangrijk om niet te vergeten. Want hoe zorg je ervoor dat klanten na aankoop bij je blijven? In deze fase kun je de klantwaarde verhogen. Tevreden klanten zorgen niet alleen voor eventuele herhaalaankopen, maar zijn ook belangrijk voor je bedrijfsreviews en engagement. Kanalen die voor deze fase ingezet kunnen worden zijn bijvoorbeeld social advertising of e-mailmarketing.