fbpx
arbeidsmarktcommunicatie, campagne

Bink kinderopvang Arbeidsmarktcommunicatie: soms moet je buiten de lijntjes kleuren

Soms moet je buiten de lijntjes kleuren om op te vallen. Vooral als het om arbeidsmarktcommunicatie gaat. Want vind ze maar eens, die nieuwe, enthousiaste collega’s. Als dan blijkt dat je ook nog eens massaal in dezelfde vijver staat te vissen, zit er maar een ding op: de plas vergroten. De Hilversumse kinderopvang Bink vroeg ons een hengeltje uit te gooien door een mooie arbeidsmarktcampagne te ontwikkelen. En óf we beet hadden!

opdrachtgever
Bink
branche
kinderopvang
tags
arbeidsmarktcommunicatie, campagne

De ultieme doelgroepanalyse

Vóórdat we de vijver verder uitgroeven, besloten we in kaart te brengen wat Bink nou precies te bieden heeft. Al snel bleek dat Bink minstens zo goed op hun collega’s past als op de kleintjes. De ‘Bink’ers’ die al aan de slag waren, bleken gelukkig te zijn met hun werk. Kijk, dat was een startpunt waar we iets mee konden. Als vanzelf volgde daarop de vraag: wie kunnen we net zo blij maken met de werkcultuur, voorwaarden en doorgroeimogelijkheden van Bink? Het antwoord was simpel: wie niet? En zo maakten we tijdens onze creatieve persona’s sessie de vijver telkens een beetje groter. Want waarom zou die ene sportdocent met de juiste papieren niet geschikt zijn voor Bink?

Twee prikkelende concepten

Goed, de ‘wie-’ en ‘wat-vragen’ stonden op scherp. De volgende vraag luidde: hoe zorgen we ervoor dat zij als de wiedeweerga hun sollicitatiebrief sturen? Onze creatief strategen ontwikkelden twee verschillende concepten: “dan kunnen onze collega’s van Bink de beste uitkiezen.” Maar ja, wat doe je dan als je beide voorstellen helemaal te gek vindt? Dan neem je een voorbeeld aan alle peuters die voorbij gaan aan alle lijntjes en kies je gewoon lekker niet.

Een succesvol risico

Zo gingen er twee verschillende campagnes live met hetzelfde doel. Eén met de boodschap ‘Think Bink’. Geladen met beelden van enthousiaste pedagogisch medewerkers, sportleiders en vestigingsmanagers die eerder de overstap al maakten naar Bink. De tweede met de boodschap ‘Jij verdient meer’, dat geladen werd door prikkelende uitspraken in een grafisch design. Een risico? Tja, misschien wel. Maar door beide campagnes naast elkaar te draaien, kregen wij alle kans om te ontdekken welke combinatie het beste werkte. Bovendien was het ‘t risico meer dan waard. Ons aas deed zijn werk!

Op naar nog meer Bink-collega’s

Binnen drie maanden kwamen 342 sollicitaties binnen, werden 174 gesprekken gevoerd en 50 nieuwe pedagogisch medewerkers binnen gehengeld. In een jaar tijd tikten we bijna de 200 aan. Een aantal om trots op te zijn. Ondertussen is Bink ook gestart met contentmarketing om meer collega’s te werven én zetten we ook campagne in 2020 voort. En da’s nou net het mooie: dankzij alle data die we tussentijds verzamelen, kunnen we de campagnes steeds verder optimaliseren. Op naar nog meer nieuwe Bink-collega’s!