De Fryske zag iets wat anderen nog niet door hadden: het zuivelsysteem moet veranderen. En al werd het niet altijd gehoord, de Fryske bleef geluid maken. Vol wilskracht, met de kop omhoog. Tot de wereld haar oren opende. Nu is het zover: wat de Fryske al jaren roept, staat op alle voorpagina’s. De sector snapt dat er structureel iets moet veranderen, en de consument snapt het ook. Het is tijd om ons landschap te beschermen. De tijd is rijp voor meer biodiversiteit, beter dierenwelzijn, minder CO2. De tijd is rijp voor de Fryske. En dus klopten de koppige kaasmakers bij Junction aan. Van merkpositionering tot visuele identiteit, webdesign en copy: onze specialisten beten zich vast in de Fryske én haar (lekkere!) kazen.
We ontwikkelden een nieuwe vorm- en beeldtaal die het merk letterlijk een snavel geeft. In de basisvorm van de nieuwe taal herken je daarom zowel een ouderwetse spreektoeter als gruttosnavel. De toeter pleit voor systeemaanpassing, de snavel schreeuwt om ecologische verandering. Van verpakking tot poster en woordmerk: we trokken de vorm door in alles wat we maakten. Zo is de boodschap letterlijk luid en duidelijk.
Kom je de Fryske tegen in een speciaalzaak of versschap? Dan weet je: dit is een club met een boodschap. De teksten groot, de kleuren smakelijk, de boodschap onherroepelijk. Net als de Fryske vlogen wij het deze keer ook net even anders aan. Het kleurenpalet, dat meestal uit drie of vier kleuren bestaat, is nu oneindig. En dus kan er ook oneindig gevarieerd worden. De typografie is net zo stevig als de boodschap. Het woordmerk positief activistisch én gekanteld, zodat het net als de Fryske met alle benen op de grond staat. Een vreemde eend in de bijt? Misschien. Match made in heaven dus.
De Fryske maakt de zuivelketen weer overzichtelijk. Van efficiency naar eenvoud. Daarom proef je het authentieke karakter van de Fryske terug in de fotografie. Natuurlijk, zonder opsmuk en met rustige kleuren. Kaas in de context van leven. De fotografie is net zo bloedeerlijk als de Fryske zelf.
Door de Fryske te eten, steun je hun koppige poging om de zuivelwereld te bewijzen dat het wél kan: op zo’n manier kaas maken dat de natuur herstelt, de boer fatsoenlijk verdient en zowel de koe als de weidevogel gelukkig is. En geloof ons: protesteren smaakte nog nooit zo goed!