fbpx
design, magazine, redactie

D.E Café De Tweede Huiskamer: het ultieme koffietafelmagazine

Afgelopen september vierde D.E Café Leeuwarden haar tiende (!) verjaardag. Een mijlpaal én het perfecte excuus om een prachtig ‘koffietafelmagazine’ te maken. D.E Café heeft immers nogal wat te vertellen. In de afgelopen jaren is het café uitgegroeid tot een begrip in heel Nederland. Het magazine is een ode aan al die jaren D.E, met een blik op het verleden, heden en de toekomst. Maar bovenal, een naslagwerk om lekker te lezen onder het genot van een bakkie. Welkom in De Tweede Huiskamer!

opdrachtgever
D.E Café
branche
horeca
tags
magazine, design, redactie

Het D.E-gevoel

In het magazine moet je alles vinden wat je ook in de cafés vindt. Het gevoel na de eerste bladzijde net zo herkenbaar als die van de eerste stap over de drempel. ‘De Tweede Huiskamer’ als naam leek daarom zo klaar als een klontje. Van de droom in New York naar het café in Leeuwarden en Groningen, Zwolle, Enschede en Arnhem. Met verhalen van toen en nu, verzameld en uitgewerkt door onze copywriters. Van Patrick en z’n vader, barista’s Danique, Esther en Tenui, kok Michel, interieurontwerper Jeroen en bloemist Pieter, vaste gasten Lieuwe, Martinus en Talita en tortelduiven Ian en Rowena. Recepten, favorieten, feiten, cijfers, trends, ongefilterde uitspraken, gedichten en een column. Allemaal kregen ze een plekje.

D.E in the details

Het D.E-gevoel in tekst? Check! Maar een beetje koffietafelmagazine is een genot om te lezen én om te zien. Met de fotografie van Aron Weidenaar, Jantina Talsma en Lucas Kemper wisten we precies dat laatste te realiseren. Al het beeldmateriaal even warm, toegankelijk en gezellig als de cafés. Het ontwerp en de illustraties deden we zelf en zijn volledig geïnspireerd op het design, de kleuren en typografie van het café. De cover is geïnspireerd op het werk van Anthon Beeke, een icoon in de Nederlandse ontwerpgeschiedenis, die de beroemde postzegel ontwierp voor de 250ste verjaardag van Douwe Egberts. Op de omslag silhouetten van voorwerpen die je dagelijks bij D.E voorbij ziet komen op fijn karton. Een staaltje old school Dutch Design voor een oer-Hollands merk met een elegante touch dankzij het gouden logo.

Lancering

De tweede ‘De Tweede Huiskamer’

‘De Tweede Huiskamer’ is de eerste editie van zijn soort, maar zeker niet de laatste. Sterker nog: over een paar weken staat de eerste meeting voor de nieuwe editie gepland. Tja, met een merk dat zo hard aan de weg timmert, is er immers altijd wel iets nieuws te vertellen. Binnenkort verschijnen alle verhalen uit het magazine ook op de website. Tot die tijd: haast je naar je dichtstbijzijnde tweede huiskamer. Plof neer met een bakkie en wat lekkers en lees!