fbpx
arbeidsmarktcommunicatie, communicatiestrategie, campagne

De Fryske Marren Hé gemeenteambtenaar, wanneer begin je?

Al haar hele leven, acht jaar lang, woont Lotte in gemeente De Fyske Marren in Zuidwest Friesland. Maar als het aan Lotte ligt, kan haar wijk nog wel wat noflikheid gebruiken. In de vorm van een nieuw speeltoestel, bijvoorbeeld. Wie ze daarbij nodig heeft? Een gemeenteambtenaar natuurlijk! De zoektocht naar zo iemand zou je natuurlijk aan de gemeente kunnen overlaten. Maar hé, werken de ambtenaren van De Fryske Marren niet vooral voor Lotte en de andere 51 duizend bewoners van de gemeente? Zouden inwoners geen stem moeten hebben in wie ‘hun’ nieuwe beleidsmedewerker, projectleider of juridisch medewerker wordt?

 

opdrachtgever
De Fryske Marren
branche
overheid
tags
arbeidsmarktcommunicatie, communicatiestrategie

Een grensverleggende campagne

Het is tegenwoordig lastig om nieuwe collega’s te werven. Je zou ze kunnen vertellen hoe fijn het is om bij de gemeente te werken en hoe goed de arbeidsvoorwaarden zijn. Maar belooft niet elke werkgever dat? De gemeente daagde ons uit om een grensverleggende campagne voor arbeidsmarktcommunicatie te bedenken. Tijdens een van onze creatieve brainpowersessies bedachten we het gouden concept, waarmee we inwoners uitdagen mee te denken over de werving en selectie van hun ambtenaren. Wie weten er nou beter wat inwoners belangrijk vinden, dan de inwoners zelf?

Een gemeente met durf en daadkracht

Dat had De Fryske Marren niet aan zien komen. Sterker nog, ze hadden er nog nooit eerder van gehoord. Niet zo gek, trouwens; nog geen enkele andere gemeente schakelde de hulp van een sollicitatieraad in. Een kleine commissie van acht inwoners die samen een doorsnee van de bevolking vormen. Zij denken na over wat inwoners belangrijk vinden, helpen bij het opstellen van vacatures en zijn de ambassadeurs van de campagne. Eerlijk is eerlijk, er is flink wat durf en daadkracht voor nodig om als allereerste gemeente in Nederland zo’n campagne te lanceren. Gelukkig was het college razend enthousiast en konden onze strategen de campagne ‘Wanneer begin jij’ uitwerken. Ons foto- en videoteam legde de raadsleden vast en ons onlinemarketingteam maakte het tot een online succes. 

Oplossingen met impact

Zeventig inwoners van de Fryske Marren ‘solliciteerden’ uiteindelijk voor een plekje in de sollicitatieraad. Een resultaat waar niet alleen wij, maar bovenal De Fryske Marren apetrots op is! Uiteindelijk werden acht inwoners gekozen in de raad, die op 31 oktober van start ging. En nu? Nu worden de rollen omgedraaid en gaan de acht inwoners op zoek naar nieuwe personeelsleden. Da’s nou een mooi staaltje verrijking van de lokale democratie. Een unicum! Als we het dan toch over oplossingen met impact hebben…