Soms leggen klanten je een communicatievraagstuk voor waar je niet direct een antwoord op hebt. Stiekem zijn dat de leukste klussen, want ze zorgen ervoor dat het team flink uitgedaagd wordt. Willem de Boer had zo’n complex vraagstuk. Want hoe zorg je voor een duidelijke en herkenbare (merk)identiteit voor een bedrijf met verschillende divisies en bedrijfsonderdelen? Challenge accepted! Onze strategen en ontwerpers gingen aan de slag, en kwamen met een smaakvol resultaat.
Om een goede basis te leggen waar het team van Willem de Boer nog jaren vooruit kan, startten we met de basis. Een merkverhaal waarin staat wat jouw merk bijzonder maakt. Dus schoven onze strategen aan tafel bij Willem de Boer en onderwierpen ze aan een vragenvuur. Uit deze ‘merksessie’ kwam een merkmanifest voort. Zo legden we een fundering Willem de Boer op voort kan bouwen. Daarna was het de beurt aan onze ontwerpers om een vertaalslag te maken tussen de woorden die we op papier hadden staan, en een visuele identiteit.
Uit de sessies die we met het team van Willem de Boer hielden, kwam naar voren dat kwaliteit de verbindende factor is tussen alle onderdelen. Willem de Boer onderstreept letterlijk de kwaliteit. Zo gaat gastvrijheid voor alles. Met de culinaire catering, foodservice, -retail, evenementen en concepten overtreft Willem de Boer ieders verwachtingen. En gaan ze net dat stapje verder. Met dat merkverhaal in gedachten vonden onze ontwerpers genoeg aanknopingspunten om de visuele identiteit vorm te geven.
Willem de Boer ‘ondertekent’ hun diensten met een paraaf. Het logo wordt hierdoor een keurmerk van kwaliteit. Het symboliseert de trots voor het werk dat ze leveren, versterkt door typografie, kleur en lijnen. Want als er één gemeenschappelijke waarde te ontdekken is in de zeer uiteenlopende diensten van Willem de Boer, is het de consistentie in kwaliteit.
Ook de verschillende labels van Willem de Boer ondergingen een redesign. Een belangrijk onderdeel van de klantvraag was immers het duidelijk maken aan klanten dat Willem de Boer de overkoepelende naam is voor nog eens vier aparte labels in de foodservice industrie: De Koningshof, Snack-Plaza, Culicare en Eventcatering. Voor deze verschillende bedrijfsonderdelen van Willem de Boer gebruikten we in de basis dezelfde identiteit. Hiermee creëerden we de eenheid en herkenning die Willem de Boer wil uitstralen. Met een eigen kleur en afzender in de vorm van een logo onderscheidt het bedrijfsonderdeel zich van Willem de Boer. Het kleurenpalet bestaat uit reeds bestaande kleuren van de ondernemingen en contrasteren aan elkaar, maar komen uit hetzelfde spectrum. Dit zorgt voor een kwalitatieve uitstraling, die goed samengaat met de handtekening. Aangevuld met illustraties die uit eigen hand komen en gebruik van lijsten en vierkanten. Een unieke identiteit, klaar voor de toekomst.