fbpx
concept, design, arbeidsmarktcommunicatie

WMD Word watermaker: de arbeidsmarktcampagne van WMD

Water. Als je erover nadenkt, is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het elke dag uit je kraan stroomt. Om daarvoor te zorgen, zijn mensen nodig. En die mensen, die werken bij WMD. Al meer dan tachtig jaar levert WMD drinkwater in Drenthe. Dat doen ze betrouwbaar, betaalbaar én duurzaam. Wij bedachten het creatieve haakje voor een arbeidsmarktcampagne, om meer watermakers naar WMD te halen. Zodat zij door kunnen met waar ze goed in zijn: bijna een half miljoen Drenten voorzien van hun eerste levensbehoefte, water!

opdrachtgever
WMD
branche
maatschappelijke dienstverlening
tags
arbeidsmarktcommunicatie, webdesign, online marketing

Niet zomaar wat(er)

In 2020 trapten we af met een brainpowersessie, waarbij de we de koppen bij elkaar staken om tot een pakkende conceptuele route te komen. Tijdens de sessie kwamen we al gauw tot de conclusie dat werken bij WMD niet zomaar wat is. Je bent ‘watermaker’, en je vervult een belangrijke maatschappelijke rol. Dat moeten toekomstige collega’s weten. Daarmee werd al gauw duidelijk wie de hoofdrollen in de nieuwe campagne zouden krijgen. De heroes, dat werden de WMD’ers én hun verhalen. De activatie daarbij? “Word watermaker”.

Terug naar de bron

In samenwerking met fotograaf Bart Lindenhovius legden we de watermakers op de gevoelige plaat vast in de natuur, de bron van hun werk. Daarnaast doken we in hun dagelijkse bezigheden, interviewden we hen en formuleerden we samen mooie, sprekende quotes. Het totaalbeeld werd daarbij omlijst met sprankelende, felle kleuren met op de achtergrond een beeldmerk, dat z’n oorsprong kent in de ‘w’ van ‘water’ en ‘m’ van ‘maker’. Het geheel trokken we van begin tot eind door. Van de social posts tot de werken-bij-landingspagina, die we voorzagen van een overzichtelijk redesign. Toekomstige collega’s kunnen zo eigenlijk maar één ding denken: ik wil ook watermaker worden!

Een constante stroom

Het water maken van WMD gaat nog altijd door, net zoals onze arbeidsmarktcampagne. Twee jaar na die eerste sessie zetten we nog altijd pakkende vacatures met de portretten en verhalen van watermakers online, waarmee nieuwe collega’s blijven binnenstromen – en daardoor ook het water in de huizen van alle Drenten.