De arbeidsmarkt is krap. Dat betekent dat jij niet de enige bent die nieuwe mensen zoekt, en goede mensen overspoeld worden door aanbod. Heb je nog steeds geen reacties op die toffe vacature, die je vorige maand de wereld al in slingerde? Vraag je jezelf af waarom al die leuke sollicitanten niet massaal op jouw te gekke vacature reageren? Grote kans dat het te maken heeft met jouw arbeidsmarktcommunicatie. Voor goede arbeidsmarktcommunicatie is het essentieel om je doelgroepen goed in kaart te hebben. Zo weet je waar zij waarde aan hechten, wat hen beweegt en voor wie je schrijft. We zoeken immers kwaliteit en geen kwantiteit.Het is in een krappe arbeidsmarkt uitdagend, maar zeker niet onmogelijk om nieuwe mensen voor jouw bedrijf te vinden. Met een creatief communicatieconcept als basis voor jouw ijzersterke arbeidsmarktcommunicatie weten we jouw doelgroep niet alleen te bereiken, maar ook te overtuigen. Dus vertel ‘ns: waarom willen potentieel nieuwe medewerkers bij jou werken en niet bij de concurrent?
Voor we met jouw arbeidsmarktcommunicatie kunnen beginnen, moeten we achterhalen wie jij bent en wat je bieden hebt. Dan hebben we het niet alleen over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook factoren als de missie, visie en bedrijfscultuur spelen een rol. Voordat je als werkgever roept dat mensen bij je moeten komen werken, is het belangrijk dat je nadenkt waarom ze dat eigenlijk zouden moeten doen. What’s in it for them? Staat jouw employer brand als een huis? Dan werkt dat nu alleen maar in je voordeel. Je trekt met sterke employer branding namelijk niet alleen goede mensen aan, maar behoudt ze ook. Met de persona’s in gedachten bedenken we na deze sessie op welke onderscheidende kwaliteit van jouw bedrijf we in de campagne de nadruk leggen. We zorgen dat we op je website – of een nog te bouwen platform – de leads kan meten en stellen de campagne in. Laat ze maar komen!
Wie ben jij? En wat heb je te bieden? In een werksessie op locatie praten we met jou en je werknemers en stellen we persona’s samen.
Omdat de arbeidsmarkt krap is, moeten we zorgen dat jij opvalt tussen je concurrenten. We bedenken een creatief communicatieconcept waar je de show mee steelt.
Voor een succesvolle campagne is het belangrijk dat jouw website leads kan meten, zodat we de campagneresultaten inzichtelijk krijgen. We kijken of de huidige website dat kan, er aanpassingen nodig zijn of er een apart platform gebouwd moet worden.
Nu de campagne is ingericht, begint het echt. Onze online marketeers monitoren de kosten en het reactieniveau. Ook staan we nauw in contact om te horen of de binnengekomen sollicitanten het juiste profiel hebben of dat we de campagne moeten bijstellen.
Arbeidsmarktcommunicatie is the way to go. Het is niet alleen snel realiseerbaar (en tijd is geld), het is ook nog eens heel goed meetbaar. Met een (online) arbeidsmarktcampagne bereik je een grote groep mensen. En dat komt goed uit, want meer dan de helft van de sollicitanten op dergelijke campagnes is niet actief op zoek naar een andere baan. Hen confronteren leidt echter wel vaak tot solliciteren, mits je een sterk communicatieconcept hebt natuurlijk.
Als je iemand van iets wilt overtuigen, moet je niet denken vanuit je eigen perspectief. Door niet te benadrukken wat je organisatie zoekt of nodig heeft, maar juist wat je als organisatie te bieden hebt, spreek je een grotere groep mensen aan.
Liever direct contact? Neem hieronder contact op via telefoon of WhatsApp.