fbpx

Een plan schrijven voor jouw nieuwe Google Analytics 4 account

Het is natuurlijk heel verleidelijk om direct aan de slag te gaan met het aanmaken van een account, maar… doe het niet! Het is namelijk veel handiger om te starten met het opstellen van een plan voor jouw Google Analytics 4 account. Wat er in zo’n plan moet staan? Hieronder een lijst onderwerpen mét bijbehorende uitleg. Niet alles zal van toepassing zijn voor ieder bedrijf of merk, maar je verbaast je misschien over wat er komt kijken bij het aanmaken en instellen van een account binnen Google Analytics 4. Dus pak je notitieboekje erbij, want here we go!

Stap 1: Een plan schrijven voor jouw nieuwe Google Analytics 4 account.
Stap 2: Het goed instellen van jouw Google Analytics 4 account.
Stap 3: Extra functies die je niet wilt missen binnen Google Analytics 4.

Gewenste conversies in kaart brengen

Een eerste puntje om over na te denken: wat wil je gaan meten? En hoe wil je dat gaan doen? Stel dat je het aantal ingediende contactformulieren wilt gaan meten, dan is het handig om uit te zoeken of mensen na het invullen van zo’n formulier op een bedankpagina uitkomen. Is dat niet zo en maak je gebruik van bijvoorbeeld een AJAX-formulier dat on page afgehandeld wordt, dan zul je een andere trigger voor de conversies moeten instellen. 

Tip: Google Analytics 4 verzamelt automatisch al een aantal gebeurtenissen. Het is daarom slim om te controleren of de door jou gewenste conversies niet al standaard gemeten worden. Denk je nu: huh, wat voor gebeurtenissen? Lees dan de pagina over GA 4-gebeurtenissen ook eens door, voordat je aan de slag gaat met instellen van jouw Google Analytics 4 account.

Meertalige website

Heb je een meertalige website? Dan verandert dat niet alleen de URL’s waardoor je het meten van conversies mogelijk anders in moet stellen, maar bepaalt het ook hoeveel Google Analytics 4 properties je aan moet maken. Wil je per taal een eigen GA 4 dashboard of wil je alle talen bundelen in één dashboard? Elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen. Stof tot nadenken dus.

Cross-domain tracking

Beschik je over meerdere websites? Denk dan eens na over de mogelijkheid om cross-domain tracking in te stellen. Zo kun je jouw bezoeker namelijk volgen op zijn reis door verschillende websites of apps. Iets dat aan te raden is wanneer het schakelen tussen meerdere platforms tot dezelfde klantreis behoort. 

Een voorbeeld hiervan is als mensen via jouw website doorverwezen worden naar een online vragenlijst, die in een andere omgeving draait. Na het invullen daarvan komen mensen weer terug op jouw website. Als je cross-domain tracking instelt, wordt de gebruiker gevolgd in dit proces. Stel je dit niet in dan volg je de activiteiten van de gebruiker totdat hij de website verlaat om de vragenlijst in te vullen en meet je zijn activiteiten pas weer wanneer (en als) hij terugkomt op de website. Dit wordt dan als twee sessies geregistreerd, terwijl het eigenlijk maar één was. 

Custom dimensions en metrics

Net als binnen Google Analytics Universal is het mogelijk zelf bepaalde dimensies of statistieken toe te voegen. Let wel op dat deze geen persoonsgegevens mogen bevatten. Wil je bijvoorbeeld kunnen zien of iemand ingelogd is, dan kun je een aangepaste dimensie op user scope toevoegen, waarmee je ook extra informatie aan je conversies kunt bijsluiten. 

Voor de standaard Google Analytics 4 accounts geldt een limiet van maximaal 50 event-scoped custom dimensions, 25 user-scoped dimensions en 50 custom metrics per property. Kijk dus eerst of datgene wat je wilt meten al beschikbaar is als standaard dimensie of statistiek, dan heb je meer persoonlijke dimensies en user scopes over om je account mee aan te vullen. Meer informatie hierover daarover vind je hier

Tip: maak gebruik van Google Tag Manager

De meest eenvoudige manier om alles in te stellen, is door gebruik te maken van Google Tag Manager. Je hoeft slechts één keer het script van je Google Tag Manager container op de website te plaatsen, om vervolgens via Tag Manager eenvoudig allerlei extra tools te kunnen injecteren en uiteraard te testen of het goed werkt. 

Cookiebanner

Mocht je er eerder nog niet zo mee bezig zijn geweest, dan is dit het perfecte moment om ervoor te zorgen dat je alle informatie op een privacyvriendelijke manier verzamelt. Zorg dat je een cookiebanner op de website hebt staan die voldoet aan de AVG-wetgeving en dat je alleen data verstuurd als je daar toestemming voor hebt.

Check, check, dubbelcheck? Is je plan helemaal uitgedacht? Dan is het tijd voor de volgende stap: het aanmaken en instellen van je daadwerkelijke Google Analytics 4 account.  Hoe je dat doet, lees je in onze volgende blog: Het goed instellen van jouw Google Analytics 4 account.