fbpx

Alles dat je moet weten over Google Analytics 4

Als je inzicht wilt in de prestaties van jouw website, webshop of app, dan is Google Analytics al jaren een onmisbare tool. Het laat je zien hoe mensen op je website terechtkomen, hoeveel mensen contact opnemen en bijvoorbeeld ook bij welke stap van het checkout process je klant afhaakt. Handig wanneer je de prestaties van je platform wilt verbeteren. 

Het verschil tussen Google Analytics Universal en Google Analytics 4

In 2021 werd een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd, namelijk Google Analytics 4. Eerder schreven we al een blog over wat er veranderd is in Google Analytics 4 ten opzichte van Google Analytics Universal, maar vanaf 1 juli 2023 zal de oude versie helemaal geen data meer verzamelen. Het is dus belangrijk dat je voor die tijd (of eigenlijk nu al) begint met het meten van je bezoekers via Google Analytics 4. Hoe je dat (goed) doet? Dat leggen we je in deze blogreeks stapsgewijs uit!

Een blogreeks? Ja, een blogreeks. Want terwijl we nadachten over alle te nemen stappen die je niet moet vergeten bij het instellen van een account in Google Analytics 4, werd de blog steeds langer. Zo lang, dat het bijna een whitepaper leek. Schrappen? Dat was geen optie. Want hoewel we er normaal best wel fan van zijn om onze darlings te killen, is deze informatie allemaal essentieel als jij jouw account in Google Analytics 4 goed wilt instellen. Ga er dus maar goed voor zitten, dan leggen wij jou tot in de puntjes uit hoe jij je Google Analytics 4 account goed instelt!

Zo stel je Google Analytics 4 in

Stap 1: Schrijf een plan voor jouw Google Analytics 4 account

Google Analytics 4 goed instellen, begint bij de basis: het opstellen van een plan. En dan moet je over best wel wat onderwerpen nadenken. Denk aan de keuze om cross domain tracking wel of niet te meten, bijvoorbeeld. Wat dat precies inhoudt en wanneer het relevant is, leggen we in deze blog uitgebreid aan je uit. 

Stap 2: Het goed instellen van jouw Google Analytics 4 account

Is je plan helemaal uitgedacht? Dan is het tijd voor de volgende stap: het (goed) instellen van jouw Google Analytics 4 account. In deze blog nemen je stapsgewijs mee in het proces!

Stap 3: Extra functies die je niet wilt missen binnen Google Analytics 4 

Je account is ingesteld: you’re ready to go! Maar, als je nu toch bezig bent, verdiep je dan ook eens in de extra functies die Google Analytics 4 biedt. In deze blog lees je hoe je alles uit je Google Analytics 4 account haalt.

Na het lezen van bovenstaande drie blogs zijn jij en jouw Google Analytics 4 account helemaal klaar om samen tot een heleboel nieuwe inzichten te komen en jouw website te optimaliseren. Succes!