junction

Online marketing? Klinkt als muziek in mijn oren!

Binnen het nieuwe Junction worden inmiddels dagelijks koppen uit verschillende disciplines bij elkaar gestoken. ‘Heads together, hands together’, noemen we dat. In onze blogs laten we graag zien wat er zich in die koppen afspeelt. Annebelle de Vos legt je voor eens en altijd uit hoe online marketing in z’n werk gaat. Dan hoeft ze dat op feestjes niet meer te doen.

Online marketing? Klinkt als muziek in mijn oren!

Het gebeurt regelmatig dat ik ergens in de randstad op een feestje sta en in gesprek raak met iemand. Naast dat de persoon in kwestie zich altijd verbaast over het feit dat ik in Zeeland ben opgegroeid, in Leeuwarden woon en nu ergens halverwege het land aan het feesten ben, weten ze ook nooit zo goed wat ik bedoel met de woorden ‘ik ben online marketeer’. Begrijpelijk, want online marketing is een ruim begrip, zeker in combinatie met een aantal biertjes achter de kiezen. Ik kan hier nu meerdere definities van online marketing kopiëren en plakken, maar in het kader van ‘we staan op een feestje’, leg ik jullie het gemiddelde onlinemarketingtraject zoals ik het ervaar uit, aan de hand van gouden platen.

I have a dream – ABBA

Het onlinemarketingtraject begint bij het formuleren van een doel. Je wilt iets bereiken. Als merk heb je een visie, een ambitie, een droom. Dat varieert van de beste posities in de zoekresultaten van Google tot meer sales via de webshop. Sommige organisaties hebben hun droom precies voor ogen, anderen hebben hem nog niet zo concreet op papier staan. Samen formuleren we deze doelen zodat het duidelijk is welke richting we op moeten.

You can call me Al – Paul Simon

Voordat we weten welke online middelen en boodschappen we inzetten, moet duidelijk zijn wie de doelgroep is, waar deze zich online bevindt en welk type boodschap daarbij past. De volgende stap is dan ook het uitwerken van een doelgroepanalyse. We combineren onze kennis van online marketing met de kennis van de opdrachtgever om te bepalen of we hier bijvoorbeeld met een type Al te maken hebben.

I’m gonna be (500 miles) – The Proclaimers


Een van mijn favoriete termen als online marketeer is ‘customer journey’. Naast dat het lekker klinkt, word ik altijd erg enthousiast van het in elkaar zetten van deze puzzel. Op welk moment bereiken we de doelgroep met welke boodschap? Welke kanalen zetten we hiervoor in? Is dat social media, Google Ads of misschien e-mailmarketing? Na veel schuiven, knippen en plakken is het duidelijk: reisafstand circa 500 miles.  

Thinking out loud – Ed Sheeran

Met een team van designers, copywriters, programmeurs en online marketeers steken we de koppen bij elkaar om iets moois te maken. Hardop denkend, met de hand op onze hart creëren we campagnes waar de doelgroep direct verliefd op wordt. Zo weten we de aandacht van de doelgroep in de eerste fase van de customer journey te trekken door een opvallende display banner. In de fase erop vindt de doelgroep ons in de zoekresultaten van Google. In de laatste fase geven we de doelgroep net dat laatste duwtje in de rug om over te gaan tot actie, bijvoorbeeld met een overtuigende Facebookadvertentie.

The launch – DJ Jean

Goed, het is duidelijk. We hebben geanalyseerd, bedacht en gecreëerd. Met een paar klikken op de knop zetten we alle opgezette campagnes live en waarschuwen we onze opdrachtgever: ‘Get ready for the launch’.

Whenever, Wherever – Shakira

Nadat de campagnes live staan en de eerste resultaten binnenstromen, is het een kwestie van continu optimaliseren en bijsturen. Waar dan ook en wanneer dan ook; we streven ernaar de doelgroep op het beste moment met de juiste boodschappen te bereiken, zodat we het meeste uit de campagnes halen.

Bij Junction houden we wel van een goed feestje! Zin om samen een Online Marketing Playlist op te zetten? Neem gerust contact op!