fbpx

Pinterest Advertising: pin it or bin it?

Je nieuwe lievelingsrecept, de ultieme boekentip, mooie outfits, de perfecte keuken of je nieuwste diy-project: Pinterest heeft het voor je. Door al je favoriete inspiratie op een eigen virtueel bord te prikken (pinnen), ontstaat jouw persoonlijke droomcatalogus. Da’s natuurlijk leuk en aardig voor de Pinteresters, maar hoe interessant is het platform eigenlijk voor bedrijven? Wij zouden zeggen: pin dit artikel maar vast, want je zou ‘m in de toekomst zomaar ‘es nodig kunnen hebben!

Waarom aan de slag met Pinterest Advertising?

We leven in een beeldcultuur en zijn dol op plaatjes kijken. We liken, swipen en pinnen wat af. Pinterest heeft deze plaatjes als uitgangspunt genomen. Je zou kunnen zeggen dat het een zoekmachine voor beelden is. Juist omdat het platform zo visueel is, kan het razendinteressant zijn voor bepaalde bedrijven. Jij kunt er immers al bij zijn in de ‘inspiratie- en oriëntatiefase’. Terwijl een consument nog droomt over een nieuwe tuinset, komt ineens jouw schommelbank voorbij. Jij stuurt de wens van je klant. Oftewel: al voor de customer journey goed en wel van start is gegaan, ben jij in beeld. Zo zorgt Pinterest voor een vorm van betrokkenheid die dieper gaat dan ieder ander social platform.

Maar Pinterest is niet alleen interessant als vertrekpunt van je customer journey. Het platform blijkt namelijk ook een gouden bestemming te zijn voor jouw klanten. De koopintentie op Pinterest is maar liefst 55% (even ter vergelijking: op Facebook is dit maar 12%). Terwijl Google vooral wordt gebruikt om producten of diensten te vergelijken en Facebook voornamelijk dient om up to date te blijven, wordt Pinterest gebruikt om plaatjes te pinnen. Letterlijk en figuurlijk. Want op het platform wordt niet alleen inspiratie gezocht, maar ook steeds meer gekocht. What you see is what you want, zou je kunnen zeggen. Pinterest biedt dan ook grote kansen voor bedrijven met een webshop als ook voor bedrijven die diensten aanbieden.

Is de doelgroep van Pinterest ook jouw doelgroep?

Denken we aan de tijgers onder de social media platformen, dan denken we al snel aan Instagram en TikTok. Maar poets Pinterest niet weg. Wereldwijd heeft het platform 350 miljoen actieve gebruikers, waarvan 4 miljoen in Nederland. En dat getal blijft toenemen. Pinterest is dan ook het sterkst groeiende social media kanaal van ons land! De leeftijd van gebruikers varieert tussen 18 en 44 jaar en bestaat voornamelijk uit vrouwen (70%). Bijna de helft van alle gebruikers heeft kinderen (48%). En opvallend is dat maar liefst 80% van de gebruikers een app gebruikt op de mobiel of tablet. Is jouw doelgroep de ultieme pinner? Dan mag je deze kans niet missen!

De voordelen van Pinterest Advertising

Het grootste voordeel van adverteren op Pinterest? Dat nog heel veel bedrijven de voordelen nog niet ontdekt hebben. Oftewel: de concurrentie is niet moordend. Nog niet, in ieder geval (grijpen dus, die kans!). Bovendien kun je met Pinterest Advertising jouw doelgroep heel specifiek targetten. Pinterest is immers niet alleen een social kanaal, maar ook een enorme zoekmachine. Het grote verschil met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is dan ook dat je kunt targetten op zoekwoorden. Bestaat jouw doelgroep uit twintigers met een zwak voor de Italiaanse keuken en een grote interesse voor reizen? No problemo. Ook nog een dingetje: de advertenties op Pinterest zien er niet uit als advertenties. Sterker nog: meer dan de helft van de gebruikers ziet niet het verschil tussen een organisch beeld en een betaald beeld. De klant is hierdoor geneigd sneller een aankoop te doen.

Nog niet overtuigd van Pinterest Advertising maar wel aan de slag met Pinterest? Ook voor organische content is het platform razend interessant. Pins blijven namelijk ontzettend lang actief én dus verkeer naar je website genereren. Even ter vergelijking: de levensduur van een Facebooklink is 3,2 uur. Die van een Pin een half jaar tot jaren. Dankzij die ene Pin van vier jaar geleden, kun jij dus nog steeds nieuwe bezoekers binnen hengelen.

Hulp van onze Pin-pro’s

Is Pinterest Advertising interessant voor jouw bedrijf, maar weet je niet hoe en waar je moet beginnen? Onze experts helpen je heel graag verder. Neem contact met ons op!