fbpx

Kleurpraat: dit zijn de verschillen tussen CMYK, RGB en PMS 

verschil cmyk, rgb en pms

Elk merk heeft die ene kenmerkende kleur. Gelukkig toeval? Zeker niet, die keuze rust op een diepere gedachte. Van het eerste concept tot iedere uiting – kleur is key. Belangrijk dus dat die overal gelijk is. En dát is waar dtp’ers hun intrede maken. Dtp’en is een vak apart, echt! Heb je weleens nagedacht over alle heisa die alleen al komt kijken bij het perfect tonen van jouw merkkleur? ‘CMYK’, ‘RGB’ en ‘PMS’, al die afkortingen voor een kleurmodel zijn er niet voor niets. Het belang van het onderscheid leggen we je in geuren en kleuren uit.

Allereerst: Dit betekenen CMYK, RGB en PMS

CMYK staat voor cyaan, magenta, geel (yellow) en zwart (key) en RGB voor rood, groen en blauw. Da’s nog niet heel ingewikkeld. PMS is de afkorting voor Pantone Matching System. Uit de naam is niet direct te achterhalen welke kleuren hieronder vallen, maar die kleuren zijn er zeker. De Pantone kleurenwaaier bestaat namelijk uit een aantal vaste kleuren. Er is voor iedere kleur een standaard die overal ter wereld hetzelfde is. Lekker consistent, dus. 

Dit is het verschil tussen de kleurmodellen

We gebruiken ieder kleurmodel voor een ander doeleinde. Want de kleuren die je als ontwerper op je beeldscherm ziet, zijn totaal anders wanneer je ze afdrukt. Daarbij zijn er heel wat factoren van belang, we noemden het niet voor niets een vak apart. Maar om het niet te ingewikkeld te maken, zijn er afspraken gemaakt over wanneer je welk model gebruikt. Voor digitaal kleurgebruik gebruiken we RGB-kleuren. Bij drukwerk gebruiken we CMYK en/of PMS. Pantone wordt vaak gebruikt voor het drukwerk van een huisstijl. Deze kleuren worden vooraf gemengd volgens een recept. Zo is iedere schakel verzekerd van een consistente kleurweergave.

Hoe kleurverschil leidt tot merkschade

Het verschil zit ‘m in de manier hoe de kleur weergegeven wordt. In de pixels in RGB en ‘dots’ in CMYK, om precies te zijn. Kleuren op een beeldscherm worden weergegeven vanuit licht. Zwart is de basis. Met licht maak je een kleur door er rood, groen en blauw (RGB) aan toe te voegen. Bij drukwerk zit dat anders. Hier is de basis papier, dus is het niet met licht op te lossen. Printwerk vergt dus een andere aanpak om een consistente kleur te realiseren. Met laagjes inkt bouwt de drukker een kleur op (CMYK). Daardoor kan een print er bij de ene drukker nét even anders uit komen te zien dan bij de ander. Het klimaat in een drukkerij beïnvloedt dat verschil bijvoorbeeld. Over het papier nog niet gesproken – op een glimmende glossy valt een kleur totaal anders uit dan op ruw krantenpapier. Daarnaast zorgt consistentie van jouw merkkleur(en) voor herkenning. Er zijn al zoveel aanbieders in de markt, dat de touchpoints met je doelgroep schaars zijn. Dan wil je ze niet in verwarring brengen door kleurverschillen. Dan word je onbetrouwbaar en dat richt merkschade aan.

Check, check, dubbelcheck

Een kleur kies je niet zomaar. De designers starten met een ontwerp dat past bij de merkbelofte en het gevoel. Zodra de eerste schetsen staan, worden de dtp’ers aangehaakt. Zij laten het esthetische deel (een beetje) los en geven in het belang van de lange termijn advies om in ieder kleurmodel het beste resultaat te halen. Ligt de focus van het merk op digitaal? Dan kiezen we de hoofdkleur in RGB en kiezen we daar een full color-kleur bij, die goed werkt voor drukwerk. Of andersom. Zo komen de praktische- en stijlvolle kant altijd goed samen. Vervolgens worden deze kleuren vastgelegd in een huisstijlhandboek. Zo kan iedereen op elk moment de juiste kleuren terugvinden én ontstaan er geen afwijkingen van het design.

Even kleur bekennen 

Zo’n proces gaat niet altijd over rozen. ‘t Is een kwestie van smaak, en het allerbelangrijkste: het is een gevoel. De kleur van je merk doet veel met je doelgroep en zegt veel over jou als merk. Oh, en voordat we ‘t vergeten, laat jouw merkkleuren áltijd vastleggen in een huisstijlhandboek. Scheelt je een hoop kopzorgen en kosten. En weet: een gewaarschuwd mens telt voor twee! 😉

Ik wil een huisstijlhandboek

Ik wil kleuradvies