junction

WhatsApp

Vraag, opmerking of behoefte aan een frisse blik? Wij zijn van 9 tot 23 uur bereikbaar op WhatsApp!

06 38 348 489

Waarom zie ik mijn eigen advertenties niet?

Waarom zie ik mijn eigen advertenties niet

Het is misschien wel de meest gestelde vraag van onze klanten als er een nieuwe campagne gestart is. Niet vreemd, er is immers flink wat tijd gestopt in het maken van die campagne. Natúúrlijk wil je weten of je dat terugbetaald krijgt. Maar als je gaat zoeken in Google is er geen advertentie te bekennen. Zou alles wel in orde zijn? Geen paniek! Er zijn verschillende redenen waarom je de advertenties niet kunt zien. Wij zetten ze voor je op een rij:

1. Je eigen zoekgedrag

Het is heel verleidelijk om zelf te gaan zoeken naar je advertenties in Google. Maar heel handig is het niet. Google neemt dit namelijk mee in de resultaten van de campagne. Je advertentie krijgt wel vertoningen, maar klikken doe je uiteraard niet. Je betaalt immers per klik. Hierdoor daalt de click-through rate, ook wel bekend als CTR of doorklikpercentage, en daarmee de kwaliteit van je advertenties.

Daarnaast is Google ook zo slim om je zoekgedrag te herkennen en analyseren. Zoek je vaker naar je bedrijfsnaam of een belangrijke term waar je op gevonden wilt worden, maar klik je nergens op? Dan schat het algoritme van Google de kans klein in dat je op een advertentie klikt en zul je voor deze zoektermen waarschijnlijk minder advertenties zien.

2. Je valt niet onder de doelgroep

Is je campagne gericht op jonge ouders in Noord-Nederland die net een huis hebben gekocht? Of op werkzoekenden in de Randstad in de leeftijdscategorie van 25 tot 45 jaar? Wanneer je niet onder deze doelgroepen valt, krijg je logischerwijs ook geen advertenties te zien die op hen zijn gericht.

3. Onvoldoende budget

Misschien is je bieding op een zoekwoord te laag of is het budget niet toereikend om bij élke zoekopdracht te worden vertoond. Denk nu niet meteen dat je je budget moet verhogen, want da’s niet altijd de oplossing. Daarnaast is er per campagne vaak van een dagbudget. Wanneer er op een specifieke dag veel klikken en zoekopdrachten zijn, kan het zo zijn dat het dagbudget op het moment van zoeken al op is en is je advertentie dus niet de hele dag zichtbaar. Dat moment wil je natuurlijk niet te vaak, dus optimaliseren onze specialisten jouw campagnes regelmatig, zodat binnen al je campagnes de beste verdeling van je maandbudget bereikt wordt.

4. Kwaliteitsscore

Google geeft je advertenties een kwaliteitsscore van 1 tot 10. Als de kwaliteitsscore van je advertenties laag is, betekent dit dat je niet relevant genoeg bent voor de eindgebruiker en wordt de advertentie minder vaak vertoond. De kwaliteitsscore is afhankelijk van drie factoren:

  1. Advertentierelevantie: komt het zoekwoord bijvoorbeeld ook letterlijk terug in de advertentietekst?

  2. De ervaring van andere Google-gebruikers op de landingspagina: past de landingspagina goed bij de zoektermen en de informatie waar de doelgroep naar op zoek is? Het antwoord op die vraag wordt onder andere gebaseerd op de duur waarop andere gebruikers op jouw pagina zijn blijven hangen.

  3. Verwachte CTR: hoe groot is de kans dat iemand op je advertentie klikt?

Onze Google Ads-specialisten houden deze kwaliteitsscores goed in de gaten. Zodra die scores dalen, verbeteren ze deze om het beste uit al jouw Google Ads-campagnes te halen.

5. Advertentieplanning

Met advertentieplanning vertoon je advertenties op bepaalde dagen en tijdstippen niet. Bijvoorbeeld omdat je op deze momenten weinig tot geen aanvragen ontvangt of omdat je de advertentie simpelweg niet op deze momenten wilt vertonen. Kijk dus soms ook even op de klok of in de kalender als je het idee hebt dat je advertenties niet zichtbaar zijn.

6. Laag zoekvolume

Het kan zijn dat een bepaald zoekwoord voor jouw bedrijf erg relevant is maar dat hier in Google niet veel naar wordt gezocht. Google Ads geeft dan een melding ‘laag zoekvolume’. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een seizoensproduct of dienst maar het kan ook zijn dat het zoekwoord té specifiek is. Daarom is het erg belangrijk om vooraf een zoekwoordanalyse uit te voeren. Wanneer een zoekwoord op ‘laag volume’ blijft staan en weinig vertoningen geeft, kunnen onze Google Ads-specialisten dit bijvoorbeeld optimaliseren door een andere combinatie van het zoekwoord te kiezen.

Met deze zes redenen hopen we je wat meer inzicht te hebben gegeven in de (on)zichtbaarheid van jouw advertenties. Heb je meer vragen over Google Ads, ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wil je dat onze specialisten een keer met je meekijken? Neem gerust contact met ons op!