fbpx

Op zoek naar personeel?

Wij helpen je graag.

Neem contact op

Op jacht naar nieuwe collega’s: laat arbeidsmarktcommunicatie voor je werken!

Marcel-arbeidsmarktcommunicatie

Vacature op Indeed, mooi stuk tekst op je site, briefje op de deur… Je hebt als werkgever de verrekijker er nog nét niet bijgepakt in je zoektocht naar die ene perfecte kandidaat. Maar zie maar eens op te vallen in een branche waar een schreeuwend tekort aan mensen is. Een beetje schilder, techneut, kok of zorgmedewerker hoeft geen meer moeite te doen om een vacature te vinden. Wat werkgevers soms lijken te vergeten is dat het merendeel van de mensen niet actief op zoek is naar een baan, maar wel openstaat voor een leuke vacature op het moment dat die voorbijkomt. En dan werkt die advertentie op die vacaturesite dus niet.

Hoe zorg je er als werkgever dan wél voor dat je in het vizier komt? Stop met zenden en denk eerst na over wat iemand beweegt om bij jou te komen werken. Je valt niet op in een zee van aanbod als vacatures alleen gaan over wat de organisatie nodig heeft, zonder dat duidelijk is wat de organisatie de nieuwe medewerker te bieden heeft. Ik geef je graag een kijkje in hoe wij te werk gaan wanneer iemand bij ons aanklopt met een vraag op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. En hoe kan dat beter dan aan de hand van de vier stappen die zich constant herhalen in onze organisatie? Think, create, build, optimize.

Think: Employee Value Proposition

Voordat je als werkgever roept dat mensen bij je moeten komen werken, is het belangrijk dat je stilstaat bij waarom ze dat eigenlijk zouden moeten. What’s in it for them? En dan gaat het niet alleen over een goed salaris of goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook zaken als de werkomgeving, missie, visie en reputatie van de organisatie, de precieze invulling van de werkzaamheden, de cultuur en de mate waarin je je binnen het bedrijf kunt ontwikkelen hebben invloed. Kortom: weet je als werkgever niet wie je bent en wat je te bieden hebt? Dan wordt goede mensen aantrekken moeilijk.

“Weet je als werkgever niet wie je bent en wat je te bieden hebt? Dan wordt goede mensen aantrekken moeilijk”

Als Junction gaan we regelmatig samen met onze klanten op zoek naar het antwoord op die vragen. In werksessies op locatie stellen we met onze klanten persona’s samen en bekijken we de hele employee value proposition. Met die informatie op zak kunnen we door naar de volgende fase.

Create: het concept

De arbeidsmarkt schreeuwt om personeel, dus jij bent niet enige die nieuwe mensen zoekt. Dat betekent dat goede mensen overspoeld worden door aanbod. De manier om op te vallen ten opzichte van je concurrenten? Kies de juiste communicatiemiddelen en maak gebruik van een creatief communicatieconcept. Iets dat je op laat vallen en waarin je employee value proposition voelbaar is.

“Jij bent niet de enige die nieuwe mensen zoekt.”

Hoe wij dat aanpakken? Met een creatief team bestaande uit een grafisch ontwerper en copywriter gaan we bij onze klanten langs voor een zogenaamde ‘brainpowersessie’. Binnen deze methodiek werken we tijdens drie interactieve momenten, samen met jou en je team, toe naar een creatief concept. Aan het eind van de dag staat het fundament van de campagne. Resultaat in één dag dus! Daarna gaan we verder met de middelenmix. Benieuwd wat zo’n brainpowersessie oplevert? Bekijk dan eens onze cases van Fryske Marren, SKSG of Bink.

Build: Is de techniek op orde? 

In deze fase kijken we naar de juiste oplossing om sollicitanten binnen te halen. Voor een succesvolle campagne is het belangrijk dat er een website is waarin leads meetbaar zijn. De resultaten van de campagne worden op die manier goed inzichtelijk: we weten hierdoor of iemand bijvoorbeeld via een SEA-campagne, YouTube-video of socialmediabericht in aanraking is gekomen met de vacature. We kijken daarom of de organisatie over een geschikte website beschikt waarin we dat kunnen monitoren, er aanpassingen in die website nodig zijn of dat er bijvoorbeeld een ‘werken-bij’-platform moet worden gebouwd. Indien nodig gaan onze webdesigners en programmeurs aan de slag om iets te bouwen dat past bij de vastgestelde doelgroepen.

Optimize: testen, bijstellen, testen

Als alle campagnes zijn ingericht, begint het eigenlijk pas echt. Onze online marketeers monitoren de resultaten en de kosten per lead, bekijken op welke beelden de doelgroepen goed reageren en stellen de campagnes constant bij om zoveel mogelijk sollicitanten binnen te halen. We staan in nauw contact met onze klanten om te horen of de kandidaten die binnenkomen inderdaad over het juiste profiel beschikken en rapporteren continu. Voor Faber mochten we bijvoorbeeld los op het gebied van social advertising. Een voorbeeld van een conversiegerichte campagne met een heel mooi resultaat.

Op zoek naar personeel?

Benieuwd of onze aanpak voor jou kan werken? Misschien staat je employee value proposition als een huis en kunnen we direct los met een sterke campagne, misschien moeten we beginnen met een persona-sessie of wil je meer weten over onze cases. Neem contact op via onderstaande knop. Ik kom graag bij je langs voor een kop koffie en een goed gesprek. De verrekijker zal ik thuis laten, beloofd.