fbpx

Growth marketing – experimenteren, leren, converteren

‘Growth marketing’. Waarschijnlijk heb je er al wel eens van gehoord, want de term is een beetje een hype geworden. We zeggen inderdaad met nadruk de térm, want growth marketing zelf is absoluut niet zomaar een hype. Iedereen wil meer conversie en dus lijkt iedereen het toe te passen, van de grootste bedrijven ter wereld tot de slager om de hoek. Snappen wij wel! Waarom? Omdat growth marketing ervoor zorgt dat jouw tijd, geld en energie precies daarheen gaan waar het het meeste oplevert. Dat doen we in zeven stappen. Stap je mee? Dan leggen we je haarfijn uit wat je van onze ‘growth marketeers’ kunt verwachten. 

Geen zin om te lezen? Laat onze real life growth hacker Monique het je uitleggen: +31(0)58 204 3400, of monique@junction.nl

Wat is growth marketing niét?

Laten we beginnen bij het begin. Je wilt top of mind zijn bij je doelgroep, je wilt meer verkeer naar je website en je wilt meer conversies: je bent op zoek naar meer. Je wilt growth via je marketing. Growth marketing wordt vaak aangevlogen als een soort blender waarin allemaal boodschappen en platforms worden gegooid. Maar om zo veel mogelijk leads en conversies te genereren, is het juist de bedoeling om goed in de gaten te houden hoe alle losse onderdelen individueel en in samenhang met elkaar presteren. Afhankelijk van onder andere je doelgroep, je doelen en de wens van jouw klant past een specifieke boodschap op een specifiek moment in de ‘funnel’ van je dienst of product – daarover straks meer.

En wat is growth marketing dan wél?

Growth marketing is het systematisch, data-gedreven uitvoeren van experimenten zodat we de meest kosten-efficiënte manier van groei achterhalen. Dat is de ‘growth mindset’: we testen, leren en testen opnieuw totdat we bullseye hitten. Dat betekent direct aan de slag, in plaats van een tijdrovend strategisch plan opstellen. De experimenten worden uitgezet via verschillende kanalen, bij verschillende doelgroepen en met verschillende invalshoeken en boodschappen. Na een half jaar weet je dan precies waar je het beste je tijd, geld en energie in kunt investeren. 

De zeven stappen van growth hacking

Dat proces kent zeven stappen: het (her)definiëren van de doelgroep, het opstellen van leerdoelen, het bepalen van de waardepropositie, het uitwerken van je funnel, het bedenken van de – creatieve! – boodschap, het verzamelen van data en tot slot het automatiseren en outsourcen van processen.

Stap 1: Doelgroep

We beginnen met de mensen waar het allemaal om draait: je klanten. Als je niet weet wie je doelgroep is, heeft geen enkele vorm van marketing zin. Heb je je doelgroep al in kaart? Top! Samen gaan we er nog eens kritisch doorheen. Heb je nog geen idee? Dan is dit onze aanpak: we gaan op zoek naar waar jij op wilt focussen binnen jouw doelgroep, we creëren een consumentenprofiel en bekijken dan hoe we impact kunnen maken op deze doelgroep. Wat zijn hun kenmerken, wat zijn pijnpunten, waar houden ze zich mee bezig? En last but not least: hoe ga je hun problemen oplossen? Tijdens een doelgroep-sessie vogelen we dit samen allemaal uit. 

Stap 2: Doelen

We weten nu wat je klanten willen, maar welke groeidoelen stel jij eigenlijk? We gaan samen kijken naar wat je KPI’s zijn: je korte- en langetermijndoelstellingen. Denk aan groei in je leads, of omzet. En dan willen we daarnaast ook graag weten wat de marketingcampagne die we voor je gaan doen mag kosten. Denk daarbij aan wat een lead mag kosten, en wat de opbrengst van advertentie-uitgaven zou moeten zijn. Ook kijken we naar MQL’s, transacties, SQL’s, je omzet en je winstdoel. Dat vormt onze kaders. Ben je er nog, of klinkt alles als abra-cadabra? Niks aan de hand, als we bij deze stap aanbeland zijn leggen we het je allemaal haarfijn uit. 

Stap 3: Waardepropositie

Ho, wacht even! We zijn nog helemaal niet klaar om aan de slag te gaan. Je hebt eerst een waardepropositie nodig: welk probleem kunnen we digitaal oplossen? Je moet je doelgroep aan je binden en ze overtuigen om je product of dienst af te nemen. Hoe maak jij het verschil in hun leven? Welke problemen los je voor je klant op? Wat helpt is bedenken hoe de voor- en na-situatie eruitzien. Voordat jouw product of dienst is afgenomen voelt de klant zich A, daarna B. Wat is er veranderd? Die transformatie vatten we voor je samen en van daaruit kunnen we door naar stap vier.  

Stap 4a: Funnel

Het meeste denkwerk is ondertussen gedaan. In stap vier gaan we kijken naar de kanalen die we kunnen gebruiken. Dat doen wij bij Junction met het See, Think, Do, Caremodel. Da’s die funnel waar we het over hadden. Elk onderdeel van die funnel kan worden ingezet met een ander doel. De strategie van de See-fase is uitzoeken waar de doelgroep zich bevindt met als doel naamsbekendheid genereren: onder de aandacht komen dus. Je focust hier op het aantal vertoningen van je website. De Think-fase speelt in op het inspireren en helpen van de toekomstige klant bij het maken van een keuze om zo websitekliks en microconversies te genereren. Denk daarbij aan hoe vaak er contact opgenomen is via telefoon, e-mail of een contactformulier. In de Do-fase wordt uitgezocht wat er nodig is om conversie te bevorderen met als doel transacties en SQL’s: Sales Qualified Leads. Dat betekent dat er bijvoorbeeld een offerteaanvraag is gedaan. Tot slot, in de Care-fase, wordt er gezocht naar een strategie om bezoekers terug te laten keren. Zo verkrijg je bijvoorbeeld reviews en herhaalbezoeken. 

Stap 5: Creativiteit

Ah, stap 5: de publieksfavoriet. Wat maakt jouw merk nou écht uniek? Van dertien-in-een-dozijn-merken zijn er, het spreekwoord zegt het al, meer dan zat. En dat terwijl de creativiteit van je merk de helft van je omzet bepaalt. Sterker nog, de optimale verhouding tussen merkbouw en merkactivatie is 60-40. Een sterk merk bouwen: wij krijgen het er helemaal warm van. In deze stap zorgen we ervoor dat, wat voor strategie we ook maar gaan uittesten, jouw merk met kop en schouders boven alle anderen uitsteekt. 

Stap 6: Data

Oké, nu zijn we wél echt los. De data stromen binnen – en dus is het van belang dat die vertaald worden naar ‘learnings’. In begrijpelijke taal. Gewoon, zodat we het allemaal begrijpen. En, minstens zo belangrijk, omdat we onze experimenten dan kunnen aanpassen en verbeteren. Wij maken er chocola van en nemen je daar uiteraard in mee. Wat scoort een hogere CTR, een groene of een rode smoothie in je advertentie? Kijk, daar kunnen wij wat mee. 

Stap 7: Automatisering

Dat was ‘m al bijna! In stap 7 kijken we hoe we processen kunnen automatiseren of outsourcen. Zo maken we processen zo efficiënt en inzichtelijk mogelijk. Zo is de cirkel rond, en zijn jouw tijd, geld en energie daar besteed waar ze het meeste opleveren.  

Wij zijn er klaar voor, jij ook?

De hele wereld lijkt fan en wij zijn het zéker. Met growth marketing kunnen we voor jou simpelweg het meeste bereiken. En we houden gewoon van resultaat. Jij ook? Growth marketing is maatwerk en past dus bij ieder bedrijf. We kijken graag met je mee. Meer weten? Neem contact op met Monique: monique@junction.nl

Vraag een gratis websitescan aan

Benieuwd naar de prestaties van je website? Vraag een gratis websitescan aan!

Liever direct contact? Neem hieronder contact op via telefoon of WhatsApp.

Expertises

Medewerker - Growth marketing – experimenteren, leren, converteren

Vragen?

Neem contact op met Monique als je meer wilt weten. Ze helpt je graag!

Contact opnemen

Merken waarvoor we werken

Onze specialisten

Meer weten over online marketing?

Liever direct contact? Neem hieronder contact op via telefoon of WhatsApp.